فراخوان جبهه سلفی و مخالفت گروهها با تظاهرات در مصر

جمعه 7 آذر 1393 - 12:52

القاهرة(العالم)- مقام های امنیتی مصر امروز (جمعه) برای جلوگیری از تظاهرات اعلام شده از سوی گروههای سلفی وضعیت آماده باش اعلام کردند.

خبرنگار شبکه العالم از قاهره گزارش داد: به دنبال فراخوان جبهه سلفی مصر از همه مردم و گروههای مصری برای برپایی تظاهرات اعتراض آمیز امروز (جمعه) در این کشور، مقام های امنیتی مصر برای جلوگیری از تظاهرات وضعیت آماده باش اعلام کردند؛ سلفی ها از هواداران خود خواسته اند تا در تظاهرات امروز قرآن به دست گیرند.

برخی از احزاب مصری با رد درخواست جبهه سلفی مصر، آن را خشونت آمیز برشمردند. 

جبهه سلفی مصر با دعوت از همه گروههای مصری برای مشارکت در این تظاهرات، از تظاهرکنندگان خواست برای مقابله با نیروهای امنیتی قرآن به همراه داشته باشند.

پلیس مصر اعلام کرده که در صورت تعرض تظاهرات کنندگان به تاسیسات حیاتی و امنیتی این کشور با آنها برخورد خواهد شد.

حزب سلفی النور با رد درخواست جبهه سلفی برای شرکت در این تظاهرات، این اقدام را موجب تشدید خشونت و افزایش شمار کشته شدگان دانسته است.

"نادر بکار" سخنگوی حزب النور روز جمعه به شبکه العالم گفت: روز 28 نوامبر ما در تظاهرات شرکت نمی کنیم، چون به نظر ما، دعوت جبهه سلفی اقدامی تحریک آمیز بوده که هدف از آن تنها آشوب و درگیری است و این مغایر با اهداف ماست.

احزاب سیاسی و جنبش های انقلابی فعال مصر از جمله جنبش ششم آوریل نیز با برگزاری کنفرانسی مطبوعاتی، ضمن اعلام عدم حضور در این تظاهرات، آن را فرقه گرایی و برخلاف اهداف انقلاب 25 ژانویه برشمردند.

"محمد کمال" عضو سیاسی جنبش ششم آوریل در گفت وگو با شبکه العالم تصریح کرد: امکان ندارد ما به درخواست های فرقه ای پاسخ دهیم و در تظاهرات شرکت کنیم، چون تقویت چنددستگی، مانع وحدت و یکپارچگی در مصر می شود.

ناظران با محتمل دانستن بروز درگیری شدید میان نیروهای امنیتی مصر، تظاهرات روز جمعه را آزمایش واقعی برای سیستم امنیتی حکومت عبدالفتاح سیسی رئیس جمهوری مصر قلمداد می کنند.

"حسام ابو العلا" روزنامه نگار مصری در مجله اکتوبر به شبکه العالم گفت: این نخستین آزمایش واقعی برای امنیت در مصر محسوب می شود و امیدواریم این مرحله ختم به خیر شود و قربانی نداشته باشد.

درهمین حال، نیروهای امنیتی مصر اقدام به بازداشت رهبران جبهه سلفی کرده است.

پلیس مصر روز پنجشنبه اعلام کرد که همه راههای منتهی به میادین بزرگ شهرها از جمله قاهره، التحریر، النهضه و رابعه العدویه را بسته است.

در همین حال هیات امدادرسانی مصر از اختصاص 2 هزارو 680 دستگاه آمبولانس و آمادگی همه مراکز درمانی از جمله بیمارستان ها و لغو مرخصی همه کارمندان و وضعیت آماده باش خبر داد.

همچنین شرکت متروی قاهره از همکاری با پلیس برای مقابله با هرگونه اقدامی که جان مسافران را تهدید کند، خبرداد.

برای مقابله با اقدام های گروههای تروریستی و احتمال بروز تحرکات خشونت آمیز در مصر، همه کلیسا ها و مدارس تعطیل و تحرک گروههای تروریستی از سوی نیروهای امنیتی مصر کنترل می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها