ماجراجویی خطرناک عربستان

ماجراجویی خطرناک عربستان
شنبه 8 آذر 1393 - 11:30

نویسنده و روزنامه نگار عرب با اشاره به تلاش‌های عربستان سعودی برای کاهش قیمت نفت خام تاکید کرد: ریاض در چارچوب طرح های آمریکا از نفت به عنوان سلاحی علیه کشورهای همسایه و روسیه استفاده می کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالباری عطوان" روز شنبه در یادداشتی در روزنامه اینترنتی «رای الیوم» به اقدام عربستان سعودی در استفاده ابزاری از نفت و مخالفت این کشور با کاهش تولید نفت خام برای جلوگیری از سقوط قیمت آن اشاره کرد و نوشت: عربستان سعودی با پافشاری بر کاهش ندادن تولید نفت به ماجراجویی خطرناکی روی آورده، که ممکن است در آینده نزدیک برای آن هزینه سنگینی داشته باشد.
وی نوشت: عربستان سعودی با همکاری آمریکا و با هدف به زانو درآوردن دو کشور روسیه و ایران تصمیم گرفته است از سلاح نفت به عنوان سلاحی علیه این کشورها استفاده کند.
این روزنامه نگار عرب افزود: علت مواضع عربستان علیه روسیه به موضوع اوکراین و تحولات آن برمی گردد و در خصوص ایران نیز علت این است که این کشور بر حقوق مشروع خود در غنی سازی اورانیوم و مخالفت با امتیاز دادن به غربی ها در مذاکرات وین تاکید می کند.
وی افزود: توجیه عربستان سعودی در این خصیوص جلوگیری از گزینه جایگزین یعنی نفت شل است که با وجود هزینه بالای در آمریکا استخراج می شود، اما این توجیه پذیرفتنی نیست زیرا این تصمیم عربستان اساسا تصمیمی سیاسی برای تنگ کردن عرصه بر ایران و روسیه و نابود کردن اقتصاد این دو کشور است
عطوان در بخش دیگری از این مطلب تأکید کرد که این تصمیم عربستان سعودی ممکن است خسارت های سیاسی سنگینی برای آن در داخل و خارج داشته باشد.
عطوان خاطرنشان کرد: انتظار این است که عربستان از سلاح نفت علیه آمریکا و نه علیه کشورهای همسایه، و برای گرفتن حقوق فلسطینی ها و قدس اشغالی استفاده کند.

پربیننده ترین خبرها