طرح جدید همسایگان لیبی برای حل بحران

طرح جدید همسایگان لیبی برای حل بحران
جمعه 14 آذر 1393 - 16:13

براساس طرح کشورهای همسایه لیبی، دولت این کشور و مخالفانش به مشارکت جدی در مذاکرات در شهر قدامس لیبی برای روز نهم ماه جاری میلادی دعوت شدند.

خبرنگار شبکه العالم روز جمعه گزارش داد، طرح کشورهای همسایه لیبی همچنین شامل آمادگی همسایگان این کشور برای مشارکت در بازسازی موسسات نظامی و پلیس لیبی است.
کشورهای همسایه لیبی متشکل از وزرای خارجه هفت کشور همسایه لیبی، در پنجمین نشست خود در خارطوم پایتخت سودان، بر آمادگی خود برای بازسازی نیروهای مسلح و پلیس لیبی با هدف عمل به نقش امنیتی خود دراین مرحله و نیز کنترل مرزها برای جلوگیری از ورود سلاح به لیبی تاکید کرد.
" محمد الدايری" وزیر خارجه لیبی به خبرنگار العالم گفت: وزرای خارجه کشورهای همسایه لیبی، تاکید کردند که به خواسته ها و راهکارهای مردم لیبی و حمایت از موسسات قانونی بین المللی احترام بگذارند، و با برنامه ای مشخص در بازسازی و احیای ساختار نیروهای مسلح لیبی مشارکت کنند.
کشورهای همسایه لیبی در نشست خود، طرف های خارجی را بدون ذکر نام به گسترش دامنه جنگ در لیبی متهم کردند و خواستار ادامه تلاش ها با هدف سوق دادن همه گروه های لیبیایی به گفت وگو در شهر قدامس در هفته آینده شدند.
"علی كرتی" وزیر خارجه سودان در مصاحبه با خبرنگار العالم خاطرنشان کرد، سودان با ایفای نقش در اتحادیه آفریقا و مشارکت در طرح کشورهای همسایه لیبی در راستای تاکید بر مشروعیت دولت این کشور گام برداشته و سپس خواهان گفتگو میان همه طرف های لیبیایی شده است.
کرتی افزود: "نشست قدامس در هفته آینده ، فقط مکانی برای حضور لیبیایی ها خواهد بود و کشورهای همسایه لیبی نیز در آن حضور نخواهند داشت و فقط پیام حمایت خود را به این نشست خواهند فرستاد و به عنوان ناظر نیز حضور ندارند".
با توجه به تحولات لیبی و تلاش های اندک کشورهای همسایه آن، ناظران پیش بینی می کنند که پرونده لیبی در دست طرف های بین المللی تاثیرگذارتر و به ویژه مخالفان دولت در این کشور قرار گیرد.
"احمد يونس" کارشناس و تحلیلگر مسایل سیاسی لیبی به خبرنگار العالم گفت: طرفی مقتدرتر از گروه کشورهای همسایه لیبی وجود دارد که این پرونده را از دست آن خارج کرده است؛ و صحبت از قدامس و گفت وگوی میان خود لیبیایی ها دقیق نیست.
وی تصریح کرد، در صورتی که لیبیایی ها به تنهایی قادر به دستیابی به راه حل برای مشکلات خود بودند، کشورهای منطقه و جامعه جهانی نیاز به این همه تلاش برای حل بحران این کشور نداشتند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها