فلسطین عضو دادگاه کیفری بین‌المللی شد

فلسطین عضو دادگاه کیفری بین‌المللی شد
سه شنبه 18 آذر 1393 - 13:58

دادگاه کیفری بین‌المللی، تشکیلات خودگردان فلسطینی را به عنوان عضو ناظر پذیرفت و به این ترتیب این تشکیلات امکان رجوع به دادگاه را یافت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نمایندگان ۱۲۲ کشور عضو دادگاه بین‌المللی کیفری در اجلاس جدید خود فلسطین را به عنوان عضو ناظر این دادگاه پذیرفتند و راه را برای رسیدگی به جرایم تحت پوشش این دادگاه در سرزمین‌های فلسطینی هموار کردند.
صلاحیت دادگاه بین‌المللی شامل رسیدگی به اتهامات نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی در کشورهای عضو و یا کشورهایی است که پرونده آنها از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد به این دادگاه ارسال می‌شود.
تشکیلات خودگردان از چند سال پیش در صدد عضویت در دادگاه کیفری بین‌المللی بود تا از این طریق بتواند پرونده جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی را برای رسیدگی به این دادگاه ارجاع دهد اما تا کنون موفق نبوده است.
به گفته سخنگوی اجلاس دادگاه کیفری بین المللی، موافقت با پذیرش فلسطین به عنوان عضو ناظر به این دلیل بوده است که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۲، مجمع عمومی سازمان ملل تصمیم گرفت موقعیت حقوقی تشکیلات خودگردان را از عضو ناظر به "دولت عضو اما فاقد حق رای" ارتقا دهد. به این ترتیب، براساس مصوبات قبلی مجمع کشورهای عضو دادگاه بین‌المللی، فلسطین می‌تواند معاهده عضویت در دادگاه بین‌المللی را امضا و تصویب کند و به عنوان عضو ناظر در این دادگاه پذیرفته شود.
تا پیش از این ازنظر دادگاه، تشکیلات خودگردان فلسطین "موجودیتی" سیاسی محسوب می‌شد که مشمول شرایط پیوستن به این پیمان نبود.
نماینده تشکیلات خودگردان فلسطینی در سازمان ملل متحد نیز با استقبال از تصمیم اجلاس نمایندگان کشورهای عضو، گفت که این تشکیلات موضوع شکایت علیه رژیم صهیونیستی را بررسی خواهد کرد و تصمیم‌گیری در مورد زمان چنین اقدامی بر عهده محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان، است.
دادگاه کیفری بین المللی براساس پیمان رم تاسیس شده که در سال ۱۹۹۸ در مجمع عمومی به تصویب رسید و پس از آنکه تعداد کافی کشورهای جهان به آن پیوستند، در سال ۲۰۰۲ اجرایی شد. این دادگاه صلاحیت آن را دارد تا افراد و نهادهایی را که در کشورهای امضاکننده پیمان مرتکب جرایم مورد نظر دادگاه می‌شوند تحت پیگرد قرار دهد، اما تنها با مجوز شورای امنیت سازمان ملل قادر به تعقیب متهمان در کشورهای غیر عضو است.

رژیم اشغالگر قدس این پیمان را امضا نکرده است.
در اجلاس اخیر کشورهای امضاکننده پیمان رم، با درخواست روسیه، چین و هند برای پذیرش به عنوان عضو ناظر موافقت شد. این کشورهای مایل به عضویت کامل در این پیمان نیستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها