انتقاد عفو بین الملل از ادامه شکنجه زندانیان در بحرین

انتقاد عفو بین الملل از ادامه شکنجه زندانیان در بحرین
جمعه 21 آذر 1393 - 17:37

سازمان عفو بین الملل، تعلل برخی کشورها از جمله بحرین را در عمل به تعهداتشان در زمینه حقوق بشر و به ویژه مقابله با شکنجه، محکوم کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در سی امین سالگرد صدور توافق نامه منع شکنجه از سوی سازمان ملل، عفو بین الملل اعلام کرد که دولت بحرین از ورود گزارشگر ویژه امور شکنجه به این کشور جلوگیری کرده است.
عفو بین الملل همچنین اعلام کرد: براساس پیمان منع شکنجه سازمان ملل، کمیته ای برای مقابله با شکنجه تشکیل می شود تا مأموریت نظارت بر میزان اجرای بندهای این پیمان از سوی کشورها نظارت نماید. همچنین کشورهای مختلف باید هر چهار سال یک بار اطلاعات لازم درباره تدابیر اتخاذ شده برای اجرای این پیمان را ارائه نمایند.
عفو بین الملل از کشورهای مختلف خواست تا در روند تلاش ها با هدف جلوگیری از شکنجه و پایبندی به تعهداتی که براساس قوانین بین المللی به منظور ریشه کنی شکنجه آن را پذیرفته اند، مانع ایجاد نکنند.
یادآور می شود 156 کشور پیمان منع شکنجه را امضا کرده اند. اما شمار دیگری از کشورها هنوز به شکنجه ادامه می دهند و در مسیر تلاش ها با هدف تحت تعقیب قرار دادن شکنجه گران و رصد کردن موارد نقض قانون و تحقیق در این باره سنگ اندازی می نمایند.
سلیل شیتی، دبیرکل سازمان عفو بین الملل در این باره گفت: مایه تأسف است که هنوز شاهد وجود شکنجه هستیم و حتی روند این امر در برخی کشورها در حال افزایش است. همچنین شماری از کشورها تلاش های شدیدی را برای سرپوش گذاشتن بر این امر و جلوگیری از تلاش ها برای ریشه کنی آن به کار می گیرند.
وی افزود: دولت ها باید از هر گونه شکنجه، جلوگیری کرده و عوامل آن را مجازات نمایند و اجازه دهند نظارت مستقل و فعالی بر کلیه مراکز بازداشت صورت گیرد.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها