همراهی مصر با صهیونیست‌ها در محاصره مردم غزه

شنبه 22 آذر 1393 - 22:31

قاهره، العالم - دولت مصر همچنان گذرگاه مرزی رفح در جنوب نوار غزه را بسته نگه داشته است و از سوی دیگر، به عملیات خود برای تخریب تونل‌ها و ایجاد منطقه حائل در مرز با غزه به بهانه حفظ امنیت صحرای سینا ادامه می‌دهد.

اسلام ابوالمجد خبرنگار العالم در قاهره گزارش داد: پس از حملات مسلحانه اخیر علیه دهها سرباز مصری در منطقه سینا، دولت این کشور تصمیم گرفت تا گذرگاه رفح میان غزه و مصر را ببندد. از این رو، گذرگاه مذکور فقط به طور یک طرفه و فقط از سمت مصر و با هدف عبور افراد معلق مانده و بیماران به داخل منطقه غزه، باز می باشد که این امر به منزله محاصره جدیدی برای فلسطینی ها می باشد.

عبدالمعطی زکی، پژوهشگر مسائل کشورهای عربی و اسلامی در این باره به خبرنگار العالم گفت: گذرگاه رفح، تنها گذرگاه انتقال کالا به غزه است و به شدت نیازمند تجارت با مصر است، زیرا منبع اصلی ورود کالاهای ضروری به ویژه مواد غذایی به غزه است و تنش در روابط فلسطینی ها با مصر به نفع مردم غزه نیست. این امر باعث شده است تا فعالان مصری، ضمن محکوم کردن این اقدام دولت، آن را به منزله محاصره دیگری برای منطقه غزه به شمار آورند.

این در حالی است که شمار دیگری از کارشناسان مسائل فلسطین بر این باورند که هدف از ایجاد منطقه حائل و تخریب تونل ها - به عنوان تنها گذرگاه برای مردم غزه – پایان دادن به عملیات قاچاق سلاح به نوار غزه از خاک مصر می باشد.
خبرنگار العالم به نقل از برخی از کارشناسان امنیتی اعلام کرد: علت به وجود آمدن بحران در بسته یا باز ماندن گذرگاه رفح، سیطره جنبش حماس بر بخش های مختلف نوار غزه است. زیرا دولت مصر، جنبش حماس را شاخه اخوان المسلمین می داند که به علت براساس قوانین مصر، یک گروه غیر قانونی به شمار می آید. اما شمار دیگری از کارشناسان با تأکید بر روابط عمیق میان حماس و دولت مصر، پیش بینی می کنند توافقاتی میان طرفین حاصل شود.

پربیننده ترین خبرها