تنها کشوری که از آشفته بازار نفت سود می‌برد

تنها کشوری که از آشفته بازار نفت سود می‌برد
يکشنبه 23 آذر 1393 - 12:22

یک روزنامه عربستانی با اشاره به تأثیر کاهش قیمت نفت بر اقتصاد کشورهای دنیا، تأکید کرد که ریال عربستان به دلیل وابستگی به دلار آمریکا، در امان مانده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه سعودی "الاقتصادیه" تأکید کرد: کاهش شدید قیمت نفت، ارزش پول 13 کشور بزرگ تولیدکننده نفت جهان را کاهش داد، که کاهش 39 درصدی روبل روسیه ، 23 درصدی پزو کلمبیا ، 18 درصدی کرون نروژ و 15 درصدی رئال برزیل نمونه این تغییر و تحولات قیمت نفت است .
این روزنامه افزود: ریال ایران نیز از روز 19 ژوئن 2014 (اوج قیمت نفت ) تا دیروز کاهش 5 درصدی را تجربه کرد، ولی ریال عربستان به علت وابستگی به دلار آمریکا از 30 سال پیش تاکنون ، هیچ تغییر ارزشی نداشت.
به نوشته روزنامه الاقتصادیه، قیمت نفت خام برنت در ماه گذشته (نوامبر) 16 دلار و به عبارتی 26 درصد کاهش یافت و از 5 / 77 دلار برای هر بشکه در روز 13 نوامبر به 5 / 16 دلار برای هر بشکه در روز جمعه هفته گذشته (12 دسامبر) تنزل کرد و از روز 19 ژوئن که اوج قیمت نفت بود ، تاکنون 54 دلار از قیمت هر بشکه خود را و به عبارتی 47 درصد از دست داده است .
این روزنامه با استناد به کتاب واقعیت های جهان خاطرنشان کرد؛ تولید جهانی نفت در سال 2013 حدود 84 میلیون و 800 هزار بشکه در روز بود که 20 کشور بزرگ تولید کننده نفت حدود 5 / 85 درصد  از این حجم را و به عبارتی 72 میلیون و 500 هزار بشکه در روز تولید می کردند.
الاقتصادیه تأکید کرد که پنج کشور روسیه ، عربستان ، آمریکا ، ایران و چین 44 درصد از نفت جهان را و به عبارتی 37 میلیون و 600 هزار بشکه در روز تولید می کنند.
الاقتصادیه ادامه داد: روبل روسیه به علت کاهش شدید قیمت نفت 39 درصد از ارزش خود را از دست داد. روسیه سال 2013 حدود 10 میلیون و 900 هزار بشکه نفت در روز تولید کرد که این حجم معادل 9 / 12 درصد از تولیدت نفتی جهان بود و بنابراین بزرگترین تولید کننده نفت در آن سال محسوب می شود . ریال ایران نیز در کمتر از 6 ماه 5 درصد از ارزش خود را از دست داد. ایران چهارمین کشور بزرگ تولیدکننده نفت در جهان است و سال 2013 حدود 4 میلیون و 200 هزار بشکه در روز تولید می کرد که این حجم معادل 5 درصد تولیدات نفتی جهان بود . 
الاقتصادیه خاطرنشان کرد: ولی ارزش پول سه کشور دیگر یعنی عربستان ، آمریکا و چین هیچ تغییری نکرد و ارزش دلار آمریکا از ابتدای امسال تاکنون در مقایسه با ارزش پول دیگر کشورها افزایش خوبی داشته است، و ارزش پول عربستان به علت وابسته بودن پولش به دلار آمریکا از افت شدید ناشی از کاهش اخیر قیمت نفت در امان بود.
این روزنامه سعودی همچنین با اشاره به تأثیر بحران نفت بر کشورهای دیگر دنیا نوشت: ارزش پول کلمبیا ، نروژ ، برزیل و مکزیک در کمتر از 6 ماه گذشته به ترتیب 23 درصد ، 18 درصد ، 15 درصد و 12 درصد کاهش یافت و ارزش نایره نیجریه ، پوند انگلیس و دلار کانادا نیز به ترتیب 9 درصد ، 7 درصد و 6 درصد کاهش یافت .
الاقتصادیه ادامه داد: آژانس بین المللی انرژی اعلام می کند که اگر اوپک سطح تولیدات خود را به همین نحو نگه دارد ، مازاد نفت بازارهای جهان در نیمه اول سال 2015 که معمولاً تقاضا کاهش می یابد ، به 2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید . این آژانس با توجه به احتمال کاهش مصرف سوخت در روسیه و دیگر کشورهای صادرکننده نفت ، پیش بینی می کند که تقاضای نفت در بازارهای جهانی در سال 2015 با کاهش 230 هزار بشکه ای در روز به 900 هزار بشکه در روز تنزل کند؛ بازار نفت به علت عرضه فراوان نفت صخره ای (شیل) آمریکا و امتناع کشورهای اوپک از کاستن حجم تولیدات خود باعث کاهش شدید قیمت نفت شده است .

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها