توطئه نفتی کدام کشورها را تحت تأثیر قرار داده است

توطئه نفتی کدام کشورها را تحت تأثیر قرار داده است
يکشنبه 23 آذر 1393 - 15:00

کاهش شدید قیمت نفت خسارتهایی را به کشورهای مختلف دنیا وارد کرده است و در این بین فقط چند کشور از این ماجرا سود برده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از منابع رسانه‌ای، کشورهای جمهوری دمکراتیک کنگو، گینه استوائی و آنگولا در غرب آفریقا که از درآمدهای نفتی برای تأمین اکثر هزینه های خود استفاده می کنند، بیشترین ضرر را از کاهش قیمت نفت دیده اند. کاهش نزدیک به 40 دلاری قیمت هر بشکه نفت میلیاردها دلار خسارت به این سه کشور زده است، و این خسارت نزدیک به 20 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد.
ولی جیبوتی ، مجمع الجزایر سیشل و قرقیزستان که درآمدهای خالص نفتی بخش زیادی از هزینه های این کشورها را  تأمین می کند، از کاهش قیمت نفت سود برده اند و افزایش قیمت نفت باعث افزایش 11 درصدی تولید ناخالص ملی و افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان و متعاقباً بهبود وضعیت اقتصادی شده است .
اگر قیمت نفت با همین میانگین 6 یا 8 ماه دیگر ادامه داشته باشد، عربستان با توجه به صادرات فراوان نفت نزدیک به 117 میلیارد دلار ضرر خواهد دید. روسیه نیز که با رکود مواجه است ، شاید نزدیک به 100 میلیارد دلار معادل 5 درصد تولید ناخالص ملی اش ضرر ببیند .
ایران هم که با تحریم هایی مواجه است، به علت کاهش قیمت نفت ارزش پولش تنزل کرده و متحمل خسارتی معادل 5 درصد تولید ناخالص ملی شده است.
کویت نیز شاید 32 میلیارد دلار از درآمدهای خود را که تقریباً معادل یک پنجم تولید ناخالص ملی این کشور است، از دست بدهد. 
اما پیش بینی می شود که کاهش قیمت نفت باعث افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان آمریکایی به مقدار 90 میلیارد دلار شود و تقریباً همین مقدار نیز به چرخه تولید ناخالص ملی هر یک از کشورهای چین ، آلمان و فرانسه برگردد.
"ترِوُر هاوزر" مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا معتقد است که در صورت تداوم میانگین قیمت نفت در سال 2015 ، بزرگترین کشورهای واردکننده نفت بیش از 500 میلیارد دلار پس انداز و سود خواهند کرد.
"جِی کاروسو" مدیر اداره اطلاعات انرژی وابسته به وزارت انرژی آمریکا نیز پیش بینی می کند که قیمت نفت برای جلوگیری از بروز اختلال شدید در بازارهای نفتی تا مدتی به همین منوال باقی خواهد ماند.
کاروسو افزود: بعید است که اعضای اوپک به توافق برسند و من معتقدم که قیمت نفت در 6 ماه آینده با همین قیمت پائین عرضه خواهد شد .

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها