همسر امیر سابق قطر به کمک پسرش شتافت

همسر امیر سابق قطر به کمک پسرش شتافت
شنبه 29 آذر 1393 - 21:28

العالم - همسر امیر سابق قطر در دیدار با مقام های شورای همکاری خلیج فارس به تلاش هایی برای حل اختلافات کشورهای عضو این شورا با کشورش دست زده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم این تلاش ها به دنبال دیدار " موزه بنت ناصر " همسر امیر سابق و مادر امیر فعلی قطر، با ولیعهد ابوظبی در مراسم ازدواج یک شاهزاده مغربی در رباط پایتخت آن کشور کلید خورد.

روزنامه " شؤُون خليجيَّة " روز شنبه نوشت همسر امیر سابق قطر روز سوم نوامبر در رباط با " محمد بن زايد آل نهيان " ولیعهد ابوظبی دیدار و درباره اختلافات عربستان، امارات و بحرین با قطر گفتگو کرد.

به نوشته این روزنامه موزه درگفتگو با ولیعهد امارات متعهد شده است که پسرش تمیم امیر قطر به همه بندهای امضا شده میان عربستان ، قطر و امارات در اگوست گذشته پایبند خواهد بود، این درحالیست که بن زاید با حضور در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که بعداً با حضور مسئولان کشورهای حوزه خلیج فارس برگزار شد، موافقت کرد.

موزه پس از جلب موافقت اولیه ولیعهد ابوظبی شخصاً با ملک عبد الله بن عبد العزيز آل سعود، شاه عربستان با هدف بهبود اوضاع و پیشبرد اوضاع در مسیر آشتی تماس گرفت.

کشورهای حوزه خلیج فارس خواهان توقف حمایت قطر از گروه اخوان المسلمین و نیز ضعیف شدن موضع تحریک آمیز شبکه الجزیره قطر شده اند.

بر اساس بیانیه پایانی نشست سران کشورهای حوزه خلیج فارس که هفته گذشته در دوحه قطر صادر شد، کشورهای حوزه خلیج فارس درزمینه حمایت از عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر با یکدیگر وحدت موضع دارند و این مساله نشان دهنده کوتاه آمدن قطر در برابر خواسته های عربستان و امارات است که از برکناری مرسی در ژوئیه 2013 حمایت و هزینه های میلیاردها دراین راه صرف کردند.

عبدالباری عطوان نویسنده و روزنامه نگار عرب در تحلیل خود نوشته است با توجه به آشتی میان کشورهای حوزه خلیج فارس، احتمال مشارکت قطر در کشورهای کمک کننده به مصر وجود دارد و پول هایی که قطر به مصر در دوره ریاست جمهوری محمد مرسی دراین کشور داده بود ، برگردانده شود ، مصر بخش عمده این پول هارا با هدف به چالش کشاندن دوحه به قطر بازمی گرداند.

از سوی دیگر ، آشتی کشورهای حوزه خلیج فارس ، قطر را ملزم می کند که از ائتلاف خود با ترکیه عقب نشینی و درمواضع خود مبنی برحمایت از گروه های مسلح در لیبی بازنگری نماید.

از این جهت که کشورهای حوزه خلیج فارس ، اسلام سیاسی را بزرگ ترین خطر و تهدید علیه خود می دانند. این درحالیست که گزارش های دیگر حاکی از آن است که خطر داعش و گسترش این خطر، کشورهای حوزه خلیج فارس را به تعجیل در پایان دادن به اختلافات خود واداشت.

پربیننده ترین خبرها