سفیر انگلیس: حضور نظامی در بحرین طولانی خواهد بود

سفیر انگلیس: حضور نظامی در بحرین طولانی خواهد بود
يکشنبه 30 آذر 1393 - 16:33

پس از امضای توافقنامه امنیتی جدید انگلیس با بحرین، سفیر لندن آن را به معنی حضور طولانی مدت تفنگداران کشورش در منطقه می داند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سفیر انگلیس در منامه می گوید که توافقنامه امنیتی منعقد شده با دولت بحرین به لندن این امکان را می‌دهد که پس از ۴۰ سال حضور بسیار محدود و غیر استراتژیک، یک پایگاه نظامی دائمی را در بحرین افتتاح کند.

"ایان لینزی" سفیر انگلیس در بحرین در گفتگو با نشریه الایام مدعی شده است که توافقنامه دفاعی منعقد شده میان کشورش و بحرین تنها به نفع بحرین و کشورهای حاشیه خلیج (فارس) نیست بلکه به طور عمومی امنیت جامعه جهانی را افزایش خواهد داد، همچنین از کشتیرانی در تنگه هرمز نیز محافظت خواهد شد.

سفیر انگلیس در بحرین اظهار کرد، توافقنامه امنیتی که با استقبال دولت بحرین روبرو شده است به انگلیس این امکان را می‌دهد که پس از 40 سال حضور بسیار محدود و غیر استراتژیک، یک پایگاه دائمی را سال آینده (در بحرین) افتتاح کرده و تحرک ناوگان دریایی ارتش خود در خارج از آبهای انگلیس را افزایش دهد، وی تاکید کرده است که این تنها پایگاه ستاد عملیاتی انگلیس در خارج از کشور است.

لینزی در ادامه به مخالفت جمعیت الوفاق بحرین با توافقنامه امنیتی منامه – لندن واکنش نشان داده و گفت: (الوفاق) صدایی است که افراط گرایانی که به نیابت از دیگران در منطقه فعالیت می‌کنند را به حرکت وامی‌دارد. او همچنین مخالفت الوفاق با توافقنامه نظامی با منامه را مساوی مخالفت با ائتلاف 60 کشور در جنگ علیه داعش دانسته است.

سفیر انگلیس در بحرین در ادامه سخنان خود یادآور شده است که توافقنامه نظامی با بحرین به این معنی است که ما باردیگر برای مدتی طولانی در خلیج (فارس) باقی خواهیم ماند، وی ادامه داده است که پایگاه دریایی این کشور سال دیگر در بحرین افتتاح خواهد شد و این نشان دهنده حجم زیاد پشتیبانی بحرین از ما در مسیر رسیدن به اهداف استراتژیکی همچون باز نگاه داشتن تنگه هرمز است.

انگلیس تمام پایگاه‌های بزرگ خود در شرق کانال سوئز را پس از کاهش بودجه نظامی در سال 1971 تعطیل کرد و اگر چه بازگشت به منطقه با استقبال محافل نظامی این کشور مواجه شده است اما فعالین حقوق بشر بحرین این اقدام را مورد انتقاد قرار داده و حمایت‌های دولت بریتانیا از "رژیم سرکوبگر" منامه را محکوم کرده‌اند.

در بهار عربی در سال 2011 آمریکا و انگلستان از دولت پادشاهی بحرین و سرکوب خشونت‌آمیز اکثریت شیعه و معترضین این کشور حمایت کردند.

تفنگداران اعزامی از عربستان سعودی معترضینی را که خواهان پایان حکومت دیکتاتوری 200 ساله بر بحرین بودند را به شدت در هم شکستند. گزارش‌های سازمان "عفو بین‌الملل" حاکی از این است که "نگرانی‌های حقوق بشری مداومی" در حوزه بازداشت‌های غیرقانونی، سرکوب اعتراضات، شکنجه و زندانیان‌ سیاسی در این کشور وجود دارد.

گزارش‌ها حاکی از این هستند که دولت آل‌خلیفه بخش اعظمی از هزینه 13 میلیون پوندی این پایگاه را نیز تقبل خواهد کرد.

نبیل رجب، فعال حقوقی مخالف دولت و رئیس‌ مرکز حقوق بشر بحرین می‌گوید: "این توافقنامه پاداشی به دولت بریتانیا به دلیل سکوت در قبال نقض حقوق بشر در بحرین و نیز حمایت‌های مداوم آنها از این رژیم مستبد و فاسد است. پولی که برای احداث این پایگاه از جانب بحرین پرداخت خواهد شد در حقیقت حق ‌السکوت دولت بریتانیا و حمایت از رژیم و نیز علیه تلاش‌های ما برای عدالت، دموکراسی و حقوق بشر است."

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها