داعش چگونه وارد موصل شد؟

داعش چگونه وارد موصل شد؟
شنبه 13 دی 1393 - 13:56

یک استاد علوم سیاسی عراقی تأکید کرد، نفوذ گروه تروریستی داعش به عراق از ابتدا با حمایت و پشتوانه آمریکا صورت گرفت و ائتلاف جهانی علیه این گروه تروریستی نیز، طرحی آمریکایی-صهیونیستی است.

"عمار عبد الرحمن" استاد علوم سیاسی دانشگاه "المستنصریه" بغداد درمصاحبه با شبکه العالم گفت: چگونه ممکن است همه تجهیزات و فعالیت های جاسوسی آمریکا در عراق و کشورهای منطقه، نتوانند نفوذ گروههای تروریستی را در بدو ورود به شهر "موصل" و دیگر مناطق استان "نینوا" در شمال عراق ردیابی کنند.

وی تاکید کرد: در تمام این مدت، آمریکا از ارتش عراق حمایت نکرد و تسلیح ارتش را به تاخیر انداخت حال آنکه در توطئه ای بزرگ، انواع تسلیحات و کمک ها را در اختیار تروریست ها قرارمی دهد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه المستنصریه با تاکید بر اینکه نخستین بار نیست که کمک های آمریکا به گروه تروریستی داعش برملا می شود، تاکید کرد: با وحدت و همدلی ملت عراق، توطئه آمریکا شکست خواهد خورد.

وی با اشاره به هدف قرار دادن روحانیون در بصره با هدف ایجاد تفرقه و تحریک مردم علیه نیروهای امنیتی، از وجود دستهای پنهان و مرتبط با پروژه های آمریکا و کشورهای منطقه در عراق خبرداد که هدفی جز بی اعتماد کردن ملت عراق به ارتش و نیروهای مردمی ندارد.

روز گذشته حیدر العبادی نخست وزیر عراق دستور داد درباره ترور چند تن از روحانیون سنی در شهر بصره فورا تحقیقاتی انجام شود. شاهدان عینی عاملان ترور این روحانیون را چند فرد مسلح ناشناس عنوان کردند.

این استاد دانشگاه عراقی، ترورهای برنامه ریزی شده و هدفدار گروه ها و جریان های تروریستی در عراق را بی نتیجه دانست و گفت: ملت عراق بی خوبی آگاهند و به مرجعیت خود پایبند هستند.

عبدالرحمن تصریح کرد: دستاورهای مهم ارتش عراق به کمک نیروهای مردمی در آزادسازی مناطق اشغال شده از گروه داعش، تروریست ها را بیش از پیش در نگاه ملت عراق خوار و زبون ساخت و بار دیگر اعتماد و روح پیروزی در نیروهای عراقی دمیده شد.

شایان ذکر است، "هادی العامری" دبیرکل سازمان بدر با تاکید بر ناتوانی ائتلاف بین المللی در آزادسازی مناطق عراقی از کنترل تروریست های داعش، خاطرنشان کرد: بنا به اسناد موجود، جنگنده های ائتلاف بین المللی با پرتاب مهمات، سلاح و دیگر کمک ها از تروریست های داعش در جنوب صلاح الدین حمایت می کنند.

"عالیه نصیف" نماینده پارلمان عراق هم پیشتر اعلام کرده بود، هواپیماهای آمریکایی بر فراز مناطق تحت تصرف داعش به پرواز در می آیند، و کیسه ها و صندوق هایی را که حاوی کمک های نظامی است، برای این گروه تروریستی از آسمان فرومی ریزند که این امر مغایر با قوانین و عُرف بین الملل است.

نصیف خاطرنشان کرد: ارسال کمک های نظامی برای داعش اشتباهی و غیرعمد نیست؛ زیرا آمریکا بارها کیسه ها و صندوق های حاوی کمک های نظامی را در مناطق تحت تصرف این گروه تروریستی پرتاب کرده است.

نصیف اعلام کرد: دولت و وزارت امور خارجه عراق باید کتباً به سازمان ملل درباره حمایت آمریکا از داعش شکایت کنند، زیرا چنین حمایتی به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

این نماینده مجلس عراق اعلام کرد: آمریکا از طولانی شدن جنگ در عراق و دیگر کشورهای منطقه سود می برد.

رسانه های عراقی روز 26 دسامبر 2014 فیلمی را منتشر کردند که نشان می دهد یک هواپیمای ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش، محموله ای را با چتر در منطقه "خضیره شرقی" که تحت تصرف داعش در جنوب استان صلاح الدین است ، پایین می اندازد.

گفته می شود، افراد نقابدار این محموله را با خودرو به مکانی دیگر منتقل کرده اند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها