مخالفان داخلی سوریه، ائتلاف را به حاشیه می‌برند

مخالفان داخلی سوریه، ائتلاف را به حاشیه می‌برند
سه شنبه 16 دی 1393 - 12:42

مخالفان داخلی سوریه در اقدامی راه را برای در دست گرفتن ابتکار عمل در صحنه سیاسی و تقویت جایگاه مرکزی خود گشودند؛ این امر موجب می شود که آنان راه حل سیاسی را با طرح روسیه دوباره آغاز و گروه موسوم به ائتلاف ملی و سران آن را از صحنه حذف کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه لبنانی "السفیر" به نقل از منابع سوری تأکید کرد که مخالفان سوری در 3 روز مذاکره در دبی، به توافقی اولیه برای تشکیل کمیته‌ای مقدماتی از 50 تا 70 معارض سوری دست یافتند، تا این کمیته یادداشت تفاهمی را برای نشست قاهره تهیه کند. نشست دبی با حضور اعضای هیأت هماهنگی و اعضای مستقل و جریان موسوم به سازندگی برگزار شد.
اعضای این کمیته مقدماتی، شامل حاضران در نشست دبی است و اعضای ائتلاف در آن حضور ندارند؛ این کمیته همچنین در برگیرنده یادداشتی با 10 محور کلی در خصوص انتقال دموکراتیک، وحدت سوریه، دفاع از نهادهای دولتی، آزادی بازداشت شدگان، کمکهای انسانی، و تشکیل دولت انتقالی، است.
نشست دبی موفق شد که نقش اعضای ائتلاف را به ویژه در کمیته مقدماتی نشست قاهره کاهش دهد؛ این نشست همچنین موجب بروز اختلاف با اعضای ائتلاف درخصوص مخالفات با بررسی موضوع ریاست جمهوری در نشست مسکو به عنوان پیش شرط شد؛ چراکه "خالد خوجه" رئیس جدید ائتلاف در نخستین کنفرانس مطبوعاتی پس از تعیین او به جای "هادی البحره" گفته بود که هیچ مذاکره‌ای با نظام سوریه انجام نمی شود، مگر درباره مرحله انتقالی و رفتن آن.
جناح‌های مختلف مخالفان، همچنان درباره نحوه اداره نشست قاهره اختلاف نظر دارند؛ به صورتیکه هنوز هیچکسی نمی‌داند چه کسی نشست قاهره را اداره خواهد کرد و اینکه آیا ابتکاری مصری در پس پرده این نشست وجود دارد یا خیر.
پیشتر برخی از رسانه ها از بروز اختلاف در درون نیروهای معارض سوری به دلیل چپاول کمک های بین المللی خبر داده بودند.
'معاذ الخطیب' رئیس سابق ائتلاف مخالفان سوریه اعتراف کرده که درمورد نظام سوریه اشتباه کرده، و دولت بشار اسد یک نظام مردمی است که با تروریست ها می جنگد.
'معاذ الخطیب' این مطلب را در صفحه رسانه مجازی نوشت و افزود: اعتراف می کنم که در گذشته به اشتباه فکر کردم که برخی از کشورهای غربی ، عربی و ترکیه در صدد کمک به سوریه و مردم آن کشور هستند.
'الخطیب' گفت : گروه به اصطلاح دوستان سوریه در واقع دشمنان سوریه هستند و تروریست ها با همکاری آنان در صدد نابودی سوریه هستند.
وی اضافه کرد: به این نتیجه رسیده ام که نظام سوریه با تروریست ها می جنگد و به کارمندان خود در مناطق مختلف حقوق می دهد، برق رسانی می کند و کارهایی برای مردم انجام می دهد که نشان می دهد که به فکر مردم است.
در همین حال منابع دیپلماتیک از امضای توافقنامه میان آنکارا و واشنگتن درباره آموزش گروههای مخالف مسلح سوری و تجهیز این گروهها در ژانویه جاری خبر دادند. به گفته این منابع قرار است 15 هزار فرد مسلح در مدت سه سال دوره های آموزش نظامی را در اردن و عربستان بگذرانند.
از سویی یک مسؤول ترکیه از آموزش 1500 جنگوی سوری در سال نخست با نظارت حدود 100 افسر آمریکایی در ترکیه خبر داد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها