خشم مردم انگلیس از ادای احترام به ملک عبدالله

خشم مردم انگلیس از ادای احترام به ملک عبدالله
شنبه 4 بهمن 1393 - 22:43

العالم ـ همزمان با خشم گسترده مردمی به سبب ادای احترام دولت انگلیس به پادشاه فقید عربستان، این دولت با درخواستهای فراوانی مبنی بر ارزیابی مجدد روابط خود با نظام عربستان روبروست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه اندیپندنت چاپ انگلیس درخصوص واکنش رسمی انگلستان پس از مرگ ملک عبدالله، نوشت: در سرتاسر انگلستان و ولز پرچم ها برای گرامیداشت پادشاه سابق عربستان به حالت نیمه افراشته درآمدند؛ همچنین دیوید کامرون و شاهزاده چارلز به دیگر شخصیتهای عالی رتبه خارجی می پیوندند تا در ریاض به ملک عبدالله ادای احترام کنند..

اما فعالان حقوق بشر انگلیس و برخی اعضای پارلمان تاکید کردند که همدردی با خاندان حاکم بر کشور نفت خیر عربستان، با توجه به پرونده سیاه این کشور در زمینه حقوق بشر، اقدامی مضحک است.

عربستان اخیرا به سبب گردن زدن یک زن و نیز اجرای حکم  هزار ضربه شلاق علیه رائف بدوی وبلاگ نویس لیبرال، با یک محکومیت بین المللی روبرو شده است.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، پس از اعلام مرگ پادشاه 90 ساله عربستان، دیوید کامرون گفت که به شدت احساس اندوه می کند و پایبندی ملک عبدالله به صلح و آشتی و تحکیم تفاهم میان ادیان را ستود.

همچنین ملکه انگلیس نیز گفت که همواره یاد و خاطره این پادشاه فقید نزد کسانی که برای تفاهم و صلح فعالیت میکنند، زنده خواهد ماند.

انگلیس برای چندین دهه روابط اقتصادی، سیاسی و اطلاعاتی مستحکمی با پادشاهی عربستان داشته است به گونه ای که دولتهای انگلیس، عربستان را بازار اصلی صادرات سلاح انگلیس و نیز همپیمان حیاتی برای خود در این منطقه پرتنش می دانند.

اما در حالی که انگلیس پرچم خود را برای ادای احترام به مرگ ملک عبدالله نیمه افراشته می کند، مردم این کشور از واکنش دولت به خشم آمدند و درخواستهای بسیاری برای اتخاذ شیوه ای قاطعانه تر با عربستان در زمان شاه جدید، ملک سلمان، مطرح شد.

"آن کلوید" نماینده حزب کارگر در پارلمان انگلیس گفت: پرونده عربستان از جمله بدترین ها در جهان است. وی انگلیس را متهم کرد که برای دوری از هرگونه مشکل با عربستان، به یک نوع "دیپلماسی احساسی" روی آورده است. 

این نماینده که ریاست گروه تمام‌حزبی حقوق بشر در پارلمان بریتانیا را بر عهده دارد، افزود: بسیاری از روسای کشورها می میرند؛ اما پایین آمدن پرچم ها برای کشوری که چنین سابقه حقوق بشری دارد، قابل قبول نیست.

کریس دویل مدیر بخش شورای تفاهم عرب تاکید کرد که عربستان همچنان شریک اصلی انگلستان باقی خواهد ماند؛ اما باید این شراکت جدی گرفته شود و "تا زمانی که تمام حد و مرزها را در ادای احترام  زیر پا بگذاریم"، هیچ کس این شراکت را جدی نخواهد گرفت.

وی گفت که مسلمانان انگلیس همواره از ارزشهای این کشور سخن می گفتند؛ اما اگر موضعی انتقادی در قبال اقدام عربستان در شلاق زدن یک وبلاگ نویس اتخاذ نکنیم، وضعیت ما چگونه خواهد بود؟ این مساله نوعی برخورد دوگانه تلقی خواهد شد.

کاخ باکینگهام اعلام کرد که ملکه بنا به توصیه وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش، دستور داد تا پرچم ها نیمه افراشته شوند. براساس پروتکل های تشریفاتی، بعد از درگذشت یکی از روسای کشورهای مشترک المنافع، و یا با مرگ یکی از رهبران و یا پادشاهان کشورهای دیگر، پرچم‌ها در بناهای دولتی و سلطنتی بریتانیا به حالت نیمه‌افراشته در می‌آید.

وزارت خارجه انگلیس شب گذشته و نیز وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش اعلام کردند که مسئولیت کامل این تصمیم را به عهده می گیرند.

اما این تصمیم با محکومیت گسترده ای روبرو شد، کیت آلن یکی از مدیران عفو بین الملل در اعتراض به این اقدام گفت: زمانی که پرچم ها پایین آورده می شوند، باید دولت از مرحله ادای احترام فراتر رود و علنا تاکید کند که خواهان انجام اصلاحات ریشه ای در زمینه حقوق بشر در عهد ملک سلمان است.

روث دیویدسون رهبر حزب محافظه کاران در اسکاتلند با محکوم کردن این اقدام، آن را بی معنی خواند.

داگلاس کارسول نماینده حزب استقلال انگلیس(UKIP) نیز گفت: این تصمیم نشان داد که مسئولان دولت انگلیس به دور از دیدگان ملت، ارزشهای غیراخلاقی دردستور کار خود قرار می دهند.

سخنگوی  کلیسای وست مینستر نیز بیان کرد : برافراشته نکردن پرچم ها، واکنشی خصمانه از جانب انگلیس در قبال مرگ پادشاه یک کشوری که هم پیمان انگلستان در زمینه جنگ ضد تروریسم اسلامی به شمار می آید.

تونی بلیر نخست وزیر سابق نیز در خصوص ملک عبدالله گفت که پادشاه را به خوبی می شناخته است و او را بسیار می ستاید. و علی رغم تنشهای موجود در منطقه، ملک عبدالله همواره متحدی ثابت و عاقل بوده است و کشورش را گام به گام به سمت آینده پیش می برد.

کریستین لاگارد رییس صندوق بین المللی پول که سخنش با انتقاد شدیدی روبرو شد، گفت: "پادشاه همواره مدافع حقوق زنان بود"!...این درحالی است که جان کری وزیر خارجه امریکا نیز خاطرنشان کرد که "امریکا یک دوست را از دست داد و جهان و تمام منطقه و عربستان یک رهبر قابل احترام را از دست دادند. ملک عبدالله متحدی شجاع در مبارزه با افراطی گری و خشونت بود".

روزنامه ایندیپندنت در گزارش خود با اشاره به پرونده سیاه حقوق بشری عربستان، نوشت: زنان عربستان با تبعیضی سازمان یافته روبرو هستند به گونه ای که به آنها اجازه رانندگی، سفر، داشتن گذرنامه، ازدواج و ادامه تحصیل بدون اجازه سرپرست خود داده نمی شود.

این روزنامه انگلیسی در زمینه آزادی بیان در عربستان نیز تاکید کرد که مقام های سعودی در تعیین سردبیران روزنامه دخالت می کنند و هر کسی که از شخصیتهای دینی و یا خاندان حاکم و یا حتی از سیاست دولت انتقاد کند، ممکن است به بیش از ده سال حبس محکوم شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها