نظر مقام آمریکایی درباره آینده دموکراسی در عربستان

نظر مقام آمریکایی درباره آینده دموکراسی در عربستان
يکشنبه 5 بهمن 1393 - 22:28

سفیر اسبق آمریکا در عربستان تأکید کرد، با توجه به ساختار قبیله ای جامعه عربستان، تغییر به سوی دمکراسی در این کشور مطابق با تصور غرب نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "جیمز اسمیت" در پاسخ به سؤالی درباره سن بالای ملک سلمان، گفت: پادشاه جدید عربستان، 79 سال سن دارد و زمانی که ما از سن بالای مقامات دولتی سخن می گوییم باید این واقعیت را یادآوری کنیم که در فرهنگ شرقی، افراد دارای سن بالا مورد احترام هستند و در آنها حکمت می بینند. همچنین، ملک سلمان، زمانی امیر منطقه ریاض بود.
وی افزود: درباره پادشاه جدید، اینگونه گفته می شود که وی یکی از افراد بسیار جدی و کوشا در داخل کابینه است؛ و در دوره عهده داری وزارت دفاع و ولایتعهدی، این عملکرد را از خود به نمایش گذاشته است. درباره سن بالای وی نیز باید گفت که به نظر نمی رسد این موضوع، به عنوان مانعی در این زمینه به شمار آید. زیرا وی از سلامتی خوبی برخوردار است و یک تیم کاری جوان که قادر به اجرای دستورات وی هستند در اطراف وی حضور دارند. در نتیجه ما با تحول مثبتی مواجه هستیم.
وی درباره احتمال به وجود آمدن تغییرات در زمینه موضوع جنجالی حقوق بشر در عربستان اظهار داشت: برخی بر این باورند، با توجه به اینکه نظام عربستان سلطنت مطلقه است، پادشاه می تواند هر اقدام دلخواهی را انجام دهد. اما در حقیقت پادشاه عربستان با بسیاری از امور مواجه است که باید با آنها تعامل کنند و ممکن است این امور وی را محدود نمایند. زیرا نیمی از مردم به شدت سنتی هستند و نیمی دیگر در جستجوی پیشرفت.
این سفیر سابق در ادامه خاطرنشان کرد: ملک عبدالله در سال 2007 تلاش کرد تا نظام قضایی را پایه گذاری نماید. اما ابتکار وی عملا با موفقیت مواجه نشد و در صورتی که ملک سلمان بتواند این تغییرات را عملی نماید، وضعیت در عربستان، به روش مختلفی به پیش خواهد رفت و من بر این باورم که تصمیم برای اصلاحات در این کشور وجود دارد و ملک سلمان، به اقدامات خود در این باره ادامه خواهد داد.
وی درباره احتمال به وجود آمدن تغییرات در عربستان در راستای رسیدن به دمکراسی و مطالبات مردم برای ایجاد نظام دمکراتیک در این کشور گفت:  مردم عربستان، علاقه مند هستند تا دولتی داشته باشند که قادر به پاسخگویی به خواسته هایشان باشد و برای آنها ثبات و پاسخ گویی به خواسته هایشان از نوع نظامشان از اهمیت بیشتری برخوردار است و در صورتی که به جوهر اهدافی که مردم کشورهای خاورمیانه در انقلابهای عربی برای دستیابی به آن قیام کردند، دقت کنیم، مشاهده می کنیم که محور اصلی آن، مسکن، اشتغال، مبارزه با فساد و پایان دادن به سرکوب امنیتی بود.
سفیر اسبق امریکا در پایان خاطرنشان کرد: به نظر نمی رسد که در آینده نزدیک شاهد حرکت به سوی دمکراسی غربی باشیم. زیرا در جوامع دارای ساختار قبیله ای، دمکراسی به روشی که ما در غرب آن را درک می کنیم، عملی نمی شود.

پربیننده ترین خبرها