اسد: اسراییل نیروی هوایی القاعده در سوریه است

اسد: اسراییل نیروی هوایی القاعده در سوریه است
دوشنبه 6 بهمن 1393 - 08:23

رییس جمهوری سوریه با اشاره به حمایت رژیم صهیونیستی از گروه های تروریستی در سوریه گفت: نیروی هوایی القاعده در سوریه همان نیروی هوایی اسراییل است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "بشار اسد" ریيس جمهوري سوريه درگفت وگو با مجله آمريكايي " فارين افرز" خاطرنشان کرد، اگر ارتش سوريه بخواهد وارد منطقه اي مشخص شود، توان این کار را دارد اما غیرممکن است که ارتش درهركيلومتر از اراضي سوريه حضور داشته باشد.

اسد در پاسخ به سوالی درباره این که آیا روال جنگ در سوریه به خوبی پیش می رود، افزود: "ارتش سوریه دردو سال گذشته به پيشرفت هايي دست يافته است، اما بايد بگويم كه همه جنگ ها بد هستند چون نتيجه ای جز ويراني و خسارت ندارند، سوال اصلي اين است كه دستاورد ما دراين جنگ چه بوده که در پاسخ باید بگویم که دستاورد ما اين بوده است كه ملت سوريه ، تروريست ها را رد كردند و حمايت خود را از دولت و ارتش نشان دادند.

وي در باره نقش رژیم صهیونیستی در بحران سوریه گفت: اسرایيل از گروه هاي تروريستي در سوريه حمايت مي كند و اين مساله كاملاً آشكار است ؛ چرا كه در هرمكاني كه ما پيشرفت كرديم، اسرایيلي ها براي تاثير گذاشتن بر فعاليت ارتش سوريه، دست به حمله زدند و اين مساله كاملاً مشخص است و به همين دليل، برخي از سوريه، اين موضوع را به سخره مي گيرند و مي گويند كه چطور است كه القاعده ، در سوریه نيروي هوايي ندارد؟ در پاسخ باید گفت که آن ها درواقع نيروي هوايي دارند و نيروي هوايي آنان اسرایيل است.

* همه جنگها با راه حل سیاسی پایان می یابد
اسد درباره سرنوشت جنگ در سوریه گفت: هر جنگی در هر نقطه از دنیا، با راه حل سیاسی پایان می یابد، این امر در رابطه با جنگهای گذشته نیز صدق می کند؛ زیرا جنگ راه حل نیست.. جنگ یکی از ابزارهای سیاسی است به همین دلیل در پایان به راه حل سیاسی منتهی می شود. این یک قاعده کلی است.
بشار اسد درباره اینکه آیا جنگ در سوریه از راه نظامی پایان می یابد یا خیر اظهار داشت: نه .. هر جنگی با راه حل سیاسی پایان می‌یابد.
* سوری ها متحد هستند و از دولت یکپارچه حمایت می کنند
رئیس جمهور سوریه در پاسخ به سؤال خبرنگار مجله فارین افرز مبنی بر اینکه سوریه به 3 کشور کوچک بین دولت سوریه، داعش و جبهه النصره تقسیم شده، تأکید کرد: این دیدگاه دقیقی نیست. نمی توانی از کشورهای کوچک سخن بگویی بدون آنکه از مردمی که در آن مناطق زندگی می کنند حرفی نزنی.. مردم سوریه همچنان از وحدت و یکپارچکی کشورشان و دولت خود حمایت می کنند.. اما گروه های مسلحی که از آنان سخن گفتی بعضی مناطق را تحت کنترل دارند اما در حال نقل و انتقال از محلی به محل دیگر هستند.. این گروه‌ها ثابت نیستند؛ خطوط مشخصی برای جدا سازی بین گروه های مختلف وجود ندارد.. آنها بعضی وقتها بایکدیگر درگیر می شوند ولی مسأله اساسی مربوط به مردمی است که هنوز از دولت سوریه حمایت می کنند.. صرف نظر از اینکه آنان از این دولتها به صورت سیاسی حمایت می کنند یا خیر. آنان از دولت به عنوان نماینده یکپارچگی سوریه حمایت می کنند.
وی افزود: منظور من از حمایت از دولت همین است؛ تا هنگامیکه مردم سوریه به وحدت و یکپارچکی ایمان داشته باشند، هر دولت و یا مسؤول می تواند سوریه را متحد کند و برعکس اگر مردم به دو یا سه دسته و یا بیشتر تقسیم شده باشند، هیچکس نمی تواند این کشور را متحد و یکپارچه کند.
* در سوریه اختلاف نژادی و یا طایفه و دینی وجود ندارد
بشار اسد در پاسخ به این سؤال که آیا اهل سنت و کردها هنوز به سوریه یکپارچه ایمان دارند، اظهار داشت: اگر اکنون در دمشق بگردی، می توانی همه اقشار مختلف مردم سوریه را از نژاد، دین و طایفه متفاوت ببینی.. همه آنان در کنار یکدیگر زندگی می کنند؛ در سوریه اختلافات طایفه ای و یا نژادی وجود ندارد، حتی در مناطق کرد نشین نژادهای مختلفی که به آنها اشاره کردم، زندگی می کنند. در برخی مناطق حتی اعراب بیشتر از کردها هستند؛ بنابراین مسأله مربوط به نژاد یا دین نیست، بلکه گروه هایی است که به صورت نظامی بر مناطق مشخصی کنترل دارند.

* مردم سوریه درباره سرنوشت این کشور تصمیم می گیرند
بشار اسد درباره عقب نشینی دولتهای غربی و بیگانه از پافشاری‌های خود برای کناره گیری وی از قدرت به عنوان پیش شرط گفتگوها، اظهار داشت: از همان آغاز از هرگونه گفتگو با هر طرف در سوریه استقبال کرده ایم؛ منظور من فقط احزاب سیاسی نیست بلکه هر جریان یا شخصیت و یا گروه سیاسی .. ما قانون اساسی را تغییر دادیم .. ما با همه چیز به صورت باز برخورد کردیم .. اما این امر مربوط به پست و مقام و دولت نیست، بلکه مربوط به خود سوری ها است .. هنگامی که بخواهی هر تغییر و یا راه حل سیاسی ایجاد کنی، باید تک تک شهروندان سوری نظر خود را درباره آن اعلام کنند. بنابراین هنگامیکه گفتگویی انجام می شود، این امر فقط بین دولت و مخالفان نیست؛ بلکه همه احزاب و گروه های سوری باید در آن حاضر باشند؛ گفتگو اینگونه انجام می شود .. اما هر راه حلی که در نهایت بخواهی به آن برسی، باید با برگزاری همه پرسی به مردم مراجعه کنی، زیرا این امر مربوط به قانون اساسی و تغییر نظام سیاسی و یا هر چیز دیگر است؛ درنتیجه این مردم سوریه هستند که درباره آن تصمیم می گیرند.
بشار اسد در پاسخ به اینکه آیا با هرگونه انتقال سیاسی بدون برگزاری همه پرسی مخالف است، تأکید کرد: دقیقا همین طور است؛ این مردم سوریه هستند که باید تصمیم بگیرند و نه هر طرف دیگر.
* دولت سوریه با چه کسی مذاکره می کند ؟!
وی با اشاره به اینکه، این امر به هیچ وجه به معنای آن نیست که امکان برگزاری گفتگو با مخالفان وجود ندارد، گفت: ما به سوریه می رویم و در آنجا گفتگو می کنیم. ولی در اینجا سؤال دیگری وجود دارد. ما با چه کسی مذاکره می کنیم؛ ما به عنوان دولت مؤسسات و نهادهایی داریم؛ ما ارتش و نفوذ داریم حال چه مثبت و یا چه منفی و یا در هر جهتی.
* مخالفان حتی نماینده گروه‌های مسلح هم نیستند
بشار اسد ادامه داد: اما سؤال اینجا است، کسانی که با آنان گفتگو می کنیم، نماینده چه کسانی هستند؟ هنگامیکه ما از مخالفان سخن می گوییم این امر معنایی دارد.. معمولا مخالفان در هر کشوری نمایندگانی در ادارات محلی، پارلمان و نهادها و مؤسسات دارند؛ آنان باید پایگاهی مردمی داشته باشند که بخواهند به نیابت از آنان حرف بزنند. مشکل ما در بحران فعلی این است که باید میزان نفوذ این طرفها را جویا شویم. باید به اظهارات گروه های مسلحی مراجعه کنی که بارها تأکید کرده اند که این مخالفان نماینده آنها نیستند و نفوذی بر آنها ندارند. بنابراین از ناحیه عملی اگر بخوایی گفتگوی مؤثری داشته باشی باید این گفتگو بین دولت و این گروه های مسلح انجام شود. واقعیت این است.
* تعریف بیگانگان از مخالفان
رئیس جمهور سوریه اظهار داشت: مسأله دیگری هم درباره مخالفان وجود ارد.. مخالفانی ملی وجود دارند که به نفع مردم سوریه کار می کنند، این درحالی است که تا زمانی که عروسکی در دست قطر، عربستان یا کشورهای غربی دیگر از جمله آمریکا نباشی، و یا از خارج پول نگیری، مخالف نامیده نمی شود.
بشار اسد تأکید کرد: مخالفان باید سوری باشند؛ ما مخالفانی ملی داریم. البته من هیچکسی را کنار نمی گذارم و نمی گویم که همه مخالفان غیر ملی هستند. اما تأکید دارم، هنگامیکه این مسأله مطرح می شود باید بین مخالفان ملی و شخصیتهایی که چیزی جز عروسک خیمه شب بازی نیستند، تفاوت قائل شد. هر گفتگویی ثمر بخش نیست.

* باید مشخص شود هرکدام از مخالفان نماینده چه کسی هستند
بشار اسد با بیان اینکه هیچ ممانعتی و شرطی برای دیدار و گفتگو با هرکدام از مخالفان ندارد، اظهار داشت:  بله با همه دیدار می کنیم.. ولی اگر بخواهیم به نتیجه برسیم باید از هر کدام از آنان بپرسیم که نماینده کیست .. منظور من این است.
بشار اسد همچنین درباره طرح "دیمستورا" گفت که با این طرح مخالفتی ندارد.
وی افزود: ما چنین طرحی را قبلا در حمص که شهر بزرگی است اجرا کردیم .. این کار را به صورت محدودتر هم در برخی مناطق انجام دادیم و موفقیت آمیز بود. بنابراین، چنین طرحی خوب است ولی به جزئیات نیاز دارد. دی مستورا با برخی عناوین (کلی) به سوریه آمد. ما با برخی از انها موافقت کردیم ولی اکنون منظر طرحی مفصل با جدول زمانی از الف تا ی هستیم. ما منتظر هستیم و آن را با معاونش بررسی می کنیم.
بشار اسد درباره گفتگوهای مسکو گفت: در مسکو گفتگو برای رسیدن به راه حل نیست؛ بلکه برای آمده شدن جهت یک کنفرانس است.
وی درباره تغییر مواضع آمریکا درباره نشست مسکو اظهار داشت: آمریکایی ها حرفهای زیادی می زنند، ولی مسأله این است که چه کاری می خواهند انجام دهند. می دانی که بی اعتمادی هایی بین سوری ها و آمریکایی ها وجود دارد ، بنابراین ما باید منتظر باشیم و ببینیم که در کنفرانس چه خواهد گذشت.
* عناصر مسلح در سوریه چند دسته هستند
بشار اسد همچنین بهترین راه برای رسیدن به توافق بین طرفهای سوری را تعامل مستقیم با عناصر مسلح دانست و گفت: البته دو نوع افراد مسلح وجود دارد. اکثر این افراد مسلح از عناصر القاعده هستند که بین گروه های داعش و جبهه النصره پخش شده اند. گروه های مشابهی نیز وابسته به القاعده وجود دارند که حجم کمتری دارند.
* بازگشت شمار بسیاری از افراد مسلح به ارتش
وی خاطرنشان کرد: برخی نیز هستند که اوباما آنان را مخالفان میانه رو نامید که البته جزو گروه های مسلح هستند و نه مخالفان. اکثر این افراد یا به القاعده پیوسته اند و یا به ارتش ازاد. هفته گذشته شمار بسیاری از آنان گروه های خود را ترک کرده و به ارتش سوریه بازگشته اند. این افراد کسانی بودند که قبلا از ارتش سوریه جدا شده بودند ولی اکنون می گویند که دیگر نمی خواهند به جنگ ادامه دهند. به همین دلیل به ارتش بازگشتند.
بشار اسد تأکید کرد: در کل، از این افراد (عناصر جدا شده از ارتش سوریه) تعداد کمی باقی مانده است.
وی ادامه داد: آیا می توانی با القاعده و گروه های شبیه آن مذاکره کنی؛ آنان نمی خواهند مذاکره کنند، زیرا نقشه هایی دارند.
* عربستان، قطر و ترکیه همچنان از داعش حمایت می کنند
بشار اسد خاطرنشان کرد که باید قطعنامه 2170 شورای امنیت درباره خودداری از حمایت مالی و تسلیحاتی از داعش عملی شود. این درحالی است که ترکیه، عربستان و قطر همچنان به این حمایتها ادامه می دهند.
بشار اسد گفت: کشورهای غربی باید این چتر حمایتی را بردارند؛ هنوز برخی در حال ادامه این حمایتها به بهانه پشتیبانی از مخالفان میانه رو هستند .. درحالیکه آنان می دانند که ما در اینجا با القاعده و داعش و النصره مواجه هستیم.

* ایران کشوری مهم در منطقه است
رئیس جمهور سوریه در پاسخ به سؤالی مبنی بر حضور ایران و حزب الله در این کشور گفت:  ایران کشوری مهم در این منطقه است و قبل از بحران نیز نفوذ داشت و در نتیجه، نفوذ این کشور به بحران مربوط نیست بلکه به موضع و جایگاه سیاسی این کشور به طور کلی مربوط است.
وی افزود: وقتی از نفوذ صحبت می کنید، این امر به عوامل مختلفی مربوط می شود که کشوری را بانفوذ می کند. در خاورمیانه ... در منطقه ما.. همان جامعه.. همان ایدئولوژی و همان قبائل تردد کننده در مرزها و بسیاری چیزهای مشابه وجود دارد... در نتیجه، این عوامل همگی از مرزها عبور می کند.. اگر کشوری نفوذی بر یکی از این عوامل داشته باشد؛ در این صورت نفوذ این کشور از مرزها عبور خواهد کرد... این بخشی از طبیعت ما است.. و ارتباطی با درگیری ندارد. البته.. وقتی درگیری وجود دارد و وقتی هرج و مرج حاکم می شود.. کشور دیگری نفوذ بیشتری در کشور شما کسب خواهد کرد... و وقتی اراده ای برای محافظت از حاکمیت کشورها وجود دارد؛ این امر روی خواهد داد. درپاسخ به سوال شما باید بگویم که ایران هیچ گونه طمع و چشم داشتی در سوریه ندارد.. و ما در سوریه به هیچ کشوری اجازه نداده‌ایم که نفوذی در کشورمان داشته باشد.. ما اجازه همکاری می دهیم.. اگر می خواستیم به کشور دیگری اجازه دهیم تا نفوذ خودش را در کشورمان اعمال کند، به آمریکا اجازه اینکار را می دادیم.. این همان مشکل آمریکا و غرب به طور کلی است.. بنابراین ما آن را نمی پذیریم.. ایرانی ها نیز از طرف خود تمایلی به آن ندارند.
بشار اسد در پاسخ به این ادعای خبرنگار آمریکایی مبنی بر اینکه ایران نقش فزاینده‌ای در سوریه دارد و این کار را به خودی خود انجام می دهد و نه ضرورتا با مشورت با شما، اظهار داشت: نه.. ایفای نقش از طریق همکاری با ایفای نقش از طریق سلطه گری تفاوت دارد.

* ایران و سوریه با یکدیگر کاملا همکاری دارند
وی تأکید کرد: همه آنچه ایران در سوریه انجام می دهد، با همکاری کامل با دولت سوریه است... همواره اینگونه بوده است.
بشار اسد گفت: مؤسسات دولتی تنها ضامن تحقق ثبات هستند، اما هر امیدی که می‌تواند در کنار نقش این مؤسسات به صورت مثبت و خوب در شرایط خاص نقش‌آفرینی کند، وجود دارد، البته این مسائل آثار جانبی منفی هم دارند. این ماهیت مسائل است، البته وجود این شبه ‌نظامیان در حمایت از دولت از شرایط جانبی یک جنگ است، اما باید تلاش شود تا این آثار جانبی مهار شوند. اگر از هر فرد سوری در این زمینه سوال کنید، جواب مشابهی به تو می‌دهند، اکثر شهروندان سوری در تعامل با مؤسسات دولتی و ارتش و نیروهای امنیتی احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

* صهیونیستها می خواستند عناصر مشخصی از حزب الله را ترور کنند

بشار اسد درباره حمله تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به قنیطره تأکید کرد: اما اتفاقی که در القنیطره افتاد، کاملاً متفاوت بود. در زمان آتش‌بس سال 1974 سابقه نداشته که عملیاتی ضداسرائیلی از بلندی‌های جولان انجام شود، بنابراین ادعای اسرائیل در مورد برنامه ریزی برای جنگ ضد این رژیم از بلندی‌های جولان بسیار دور از واقعیت است، این تنها یک توجیه است، چرا که آن‌ها می‌خواستند عناصر مشخصی از حزب‌الله را ترور کنند.

پربیننده ترین خبرها