استاد آمریکایی: ملک عبدالله دیکتاتوری سرکوبگر بود

استاد آمریکایی: ملک عبدالله دیکتاتوری سرکوبگر بود
سه شنبه 7 بهمن 1393 - 15:11

مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه راتگرز آمریکا، پادشاه سابق عربستان سعودی را دیکتاتوری دانست که برای سرکوب هواداران دموکراسی تانک های نظامی کشورش را به بحرین فرستاد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "توبی جونز" به شبکه تلویزیونی "دموکراسی، اکنون" گفت: باراک اوباما رییس جمهور آمریکا از ملک عبد الله به عنوان یکی از نزدیک ترین متحدان آمریکا در منطقه تقدیر کرد و او را "قدرتی برای ثبات و امنیت خاورمیانه و بیرون منطقه خاورمیانه" خواند.
استاد تاریخ دانشگاه راتگرز افزود: این در حالی است که ملک عبد الله سمبل دیکتاتوری بود زیرا برای سرکوب تظاهرات هواداران دموکراسی در بحرین تانک های جنگی به این کشور فرستاد.
توبی جونز خاطرنشان کرد: از ملک عبد الله هنگامی که در سال 2005 قدرت را به دست گرفت به عنوان مصلحی که عربستان را متحول خواهد کرد، استقبال شد اما بعد مشخص شد که وی در همه سطوح شکست سختی خورده است؛ او با بازگشت به گذشته، تحریک های فرقه ای را در عربستان احیا کرد و حمایت از گروه های بنیادگرا را در خارج از سر گرفت.
مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه راتگرز تأکید کرد که ملک عبد الله تحولات کشورهای عربی و به ویژه سوریه را فرصتی برای به چالش کشیدن ایران و قدرت بشار اسد رییس جمهور سوریه یافت؛ و گروه های هوادار دموکراسی در بحرین را سرکوب کرد.
استاد دانشگاه راتگرز افزود: ملک عبد الله برای غرب فرد قابل ستایشی بود اما اعتبار و تراز شخصیتی وی همانند پادشاهان پیش از وی بود.
وی خاطر نشان کرد [شخصیت] ملک عبد الله با دموکراسی، حقوق بشر و همه نکات در خور ستایش در تعارض بود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها