دفاع اردن ازحضور نیروهای امنیتی این کشور دربحرین

دفاع اردن ازحضور نیروهای امنیتی این کشور دربحرین
پنج‌شنبه 9 بهمن 1393 - 14:04

العالم - وزیر کشور اردن حضور نیروهای امنیتی ویژه ضد شورش اردنی در بحرین را توجیه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، " حسین المجالی " وزیر کشور اردن در جوابیه ای که درپاسخ به سوالات " طارق خوری " عضو پارلمان اردن درباره توجیه اعزام نیروهای ویژه اردنی به بحرین به اتاق اول پارلمان اردن ارائه کرد، از این اقدام دفاع کرد و گفت که این نیروها درچارچوب برنامه آموزشی و هماهنگی و با هدف مبادله تجارب و بالا بردن سطح توانایی ای نیروهای امنیتی دو کشور به اردن اعزام شده اند.

المجالی همچنین با اشاره به اینکه اردن دوره های آموزشی میدانی را برای نظامیان و نیروهای امنیتی از کشورهای مختلف عربی از جمله نیروهای امنیتی فلسطینی و عراقی برقرارکرده است ، از برگزاری مانورهای نظامی مشترک میان اردن و سرویس های امنیتی برخی از کشورهای عربی و غیرعربی خبر داد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از المجالی گزارش کرد که " سرباز اردنی و وابستگان به نیروهای امنیتی درخدمت امت عربی هستند".

المجالی افزود که " اردن اولین حامی امت عربی خواهد بود و تحت هیچ شرایطی از ایفای این نقش منصرف نخواهد شد بلکه به وظایف و ارزش های والای خود پایبند خواهد بود".

به گزارش خبرگزاری رسمی اردن (پترا)، یک روز پس از ارائه این جوابیه به پارلمان از سوی دولت در روز سه شنبه، " حمد بن عيسى آل خليفه " شاه بحرین در روز چهارشنبه با وزیر کشور اردن در منامه پایتخت بحرین دیدار کرد.

شاه بحرین ، این سفر را  نشان دهنده حمایت از روند همکاری و هماهنگی میان دو کشور در همه زمینه ها به ویژه در زمینه های امنیتی و درجهت تقویت روابط دو طرف برشمرد.

" طارق خوری " نماینده پارلمان اردن پیش از نیز در جمع خبرنگاران ضمن انتقاد از حضور نیروهای ویژه اردنی و دخالت آنان در امور داخلی بحرین، اعزام نیرو به منامه را تصمیمی آمریکایی توصیف کرده بود.

پس از آن که نیروهای امنیتی ویژه اردنی در بیانیه ای کشته شدن گروهبان " علی محمد علی زریقات " در هشتم دسامبر 2014 را تایید کردند ، طارق خوری از حضور نیروهای اردنی در بحرین انتقاد کرد.

زریقات در ماموریت آموزشی مشترک با نیروهای امنیتی بحرین در راستای همکاری امنیتی و آموزشی میان اردن و بحرین کشته شده بود.

بحرین از 14 فوریه 2011 صحنه اعتراض های مسالمت آمیز مردمی در اعتراض به سیاست های رژیم آل خلیفه است و مسئولان این رژیم، جمعیت الوفاق را به دست داشتن در این اعتراض ها متهم کرده اند ؛ این درحالیست که جمعیت الوفاق اعلام کرده است که خواهان روی کارآمدن نظام قانونمند واقعی ودولت منتخب است.

جمعیت الوفاق بحرین از حضور نیروهای مبارزه با شورش اردنی در بحرین انتقاد کرده و حضور این نیروها را " اشتباه بزرگ " و " اشتباه استراتژیک " و تلاشی برای " خصومت با مردم " دانسته و خواستار خروج آنان از بحرین شده است.

رژیم بحرین در مارس ۲۰۱۱ میلادی برای سرکوب اعتراض های مسالمت آمیز مردم این کشور از نیروهای امنیتی عربستان سعودی و امارات دعوت به همکاری کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها