نشریه السفیر نوشت :

عملیات حزب الله ؛ بیشتر از انتقام و کمتر از جنگ

عملیات حزب الله ؛ بیشتر از انتقام و کمتر از جنگ
پنج‌شنبه 9 بهمن 1393 - 14:24

العالم - نشریه السفیر چاپ لبنان تاکتیک حزب الله لبنان را در پاسخگویی تلافی جویانه به حمله اسراییل به نیروهای حزب الله در القنیطره در خاک سوریه تشریح کرد.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه لبنانی السفیر نوشت: حزب الله طی 10 روز و به سرعت طرحی آماده کرد که محل، زمان و چگونگی پاسخ به تجاوز صهیونیست ها در حمله به نیروهای حزب االله در منطقه القنیطره در خاک سوریه، را مشخص می کرد. عملیات همه جانبه با برتری های اطلاعاتی، لجستیکی و نظامی در یک منطقه جغرافیایی بسیار پیچیده و حساس بر اساس معادله دقیقی که بر این اصل استوار بود: " بیشتر از یک انتقام و کمتر از جنگ".
السفیر معتقد است مهمترین دستاورد عملیات حزب الله علیه نظامیان رژیم صهیونیستی در مزارع شبعا این بود که تلاش اسراییل برای بر هم زدن موازنه قوا را خنثی کرد و یک بار دیگر نشان داد که هرگونه تجاوز به محور مقاومت با پاسخ مناسب مواجه خواهد شد.
بعد از تجاوز القنیطره که به شهادت 6 نفر از اعضای حزب الله منجر شد، صهیونیست ها تصور می کردند که پاسخ مقاومت در جولان باشد زیرا می توانست در مناطق وسیعی از این ناحیه پاسخ تجاوزگری های اشغالگران را بدهد اما مقاومت لبنان با بر هم زدن پیش بینی اسراییلی ها، برای حمله جایی را انتخاب کرد که در اولویت پیش بینی های اسراییل جایی نداشت.
مشخص بود که انتخاب مزارع تا حدی یک انتخاب امن به شمار می آمد که هم امکان پاسخگویی و هم تمایل به شروع جنگ را نشان می داد زیرا مزارع شبعا یک منطقه لبنانی است که تحت اشغال صهیونیست ها قرار دارد و خارج از چارچوب قطعنامه 1701 است و مقاومت قبل و بعد از عملیات دیروز خود (چهارشنبه 8بهمن ماه) در آن حق اقدام نظامی داشته و دارد.
صهیونیست ها از آن جا که بر اساس معیارهای خود ترجیح دادند که در القنیطره به کاروان حزب الله حمله کنند، انتظار داشتند که حزب الله نیز در همین منطقه پاسخ حمله آنها را بدهد اما حزب الله ترجیح داد ضربه انتقام جویانه خود را در مزارع شبعا وارد کند تا با بحرانی شدن اوضاع در جولان، سوریه را که خود در حال مبارزه با نیروهای تکفیری است به زحمت نیندازد.
این نکته ای است که سید حسن نصرالله در سخنرانی فردا به آن اشاره خواهد کرد و چه بسا مراسم یادبود شهدای القنیطره با پخش تصاویری از عملیات شبعا همراه شود.
اگرچه اسراییل تا الان جرات نکرده که به طور رسمی مسوولیت تجاوز القنیطره را بپذیرد اما حزب الله به سرعت با صدور بیانیه ای ضمن پذیرش مسوولیت عملیات شبعا به طور ضمنی این پیام را منتقل کرد که هرگونه تجاوز صهیونیست ها با پاسخ سریع حزب الله روبرو خواهد شد.
رسانه های اسراییلی پاسخ حزب الله را نشانه شکست اطلاعاتی و عملیاتی اسراییل از نوع درجه یک آن برشمردند زیرا در روزهای اخیر در مرزهای شمالی اراضی اشعالی از الناقوره تا جولان آماده باش اعلام شده بود.
اما این شکست اسراییل نشانگر بحران سیاسی رژیم صهیونیستی نیزهست که بعد از تجاوز القنیطره به دام حزب الله افتاده و نمی داند که آیا باز پاسخ این عملیات را بدهد یا از درگیری های گسترده دوری کند؟
رفتار صهیونیست ها نشان می دهد که آنها می خواهند این ضربه را به روی خود نیاورند و علی رغم اظهارات شدیداللحن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، و با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات و نبود چراغ سبز از سوی آمریکا بعید است که واکنش شدیدی نشان دهند.
مسوول هماهنگی سازمان ملل متحد و رییس نیروهای بین المللی پاسدار صلح مستقر در جنوب لبنان (یونیفل) دیروز حزب الله را به آرامش و خویشتن داری دعوت کردند و ارتش لبنان با واسطه نیروهای بین المللی پیامی از سوی اسراییل و با این مضمون دریافت کرده که بمباران پایان یافته و نیروهای یونیفل می توانند از پناهگاه ها خارج شوند.
از سوی دیگر تمام سلام نخست وزیر و جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان در تماس های خود با طرف های بین المللی و منطقه ای ضمن تاکید بر حق لبنان برای دفاع ، خشنودی خود را از این عملیات ابراز کردند.
حزب الله لبنان روز گذشته با سیلی از پیام های تبریک و حمایت از محافل مختلف عربی از جمله عراق و لبنان و به خصوص فلسطینی از جمله سران فتح و حماس روبرو شد.

عملیات نیروهای حزب الله در مزارع اشغالی شبعا موجب هلاکت دو نظامی صهیونیست و مجروح شدن هفت تن دیگر شد و چند خودرو نظامی رژیم اشغالگر را نابود کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها