براساس گزارش سالانه دیده بان حقوق بشر؛

بزرگترین کشورهای عرب ناقض حقوق بشر کدامند؟

بزرگترین کشورهای عرب ناقض حقوق بشر کدامند؟
جمعه 10 بهمن 1393 - 09:06

سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود به وخامت وضعیت حقوق بشر در کشورهای عربی بویژه بحرین و عربستان پرداخت و بزرگترین کشورهای ناقض حقوق بشر در جهان عرب را برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود اعلام کرد که سرکوب اخیر مردم بحرین باعث شهادت 3 شهروند از جمله یک کودک به ضرب گلوله عوامل رژیم آل خلیفه شد.

این گزارش افزود: صدها شهروند نیز همچنان در زندان های بحرین به سر می برند و فعالان و مخالفان سیاسی هم فقط به علت انتقاد مسالمت آمیز تحت پیگرد هستند.

براساس این گزارش، دستگاه قضائی بحرین احکام ناعادلانه شامل حبس ابد و اعدام برای زندانیان سیاسی صادر می کند و تابعیت برخی مخالفان لغو می شود.

این گزارش افزود: رژیم بحرین همچنان از اجرای مفاد گزارش کمیته حقیقت یاب شریف بسیونی خودداری می کند و غرب نیز در این بحبوبه به حمایت از این رژیم می پردازد.

دیده بان حقوق بشر وضعیت عربستان را نیز بهتر از بحرین ندانست و اعلام کرد که محاکمه و زندانی کردن فعالان و مخالفان سیاسی به علت فعالیت های مسالمت آمیز ادامه دارد و رژیم آل سعود همچنان به بازداشت غیرقانونی، شکنجه، برخورد غیرقانونی با زندانیان و محاکمه ناعادلانه صدها شهروند و فعال حقوقی از جمله کودکان می پردازد و از ابزاری به نام قانون مبارزه با تروریسم برای انتقام گرفتن از منتقدان استفاده می کند.

این گزارش افزود: حقوق زنان و اقلیت های مذهبی نیز در عربستان نقض می شود و حقوق میلیون کارگر خارجی نیز پایمال می شود .

دیده بان حقوق بشر در گزارش خود همچنین به وضعیت حقوق بشر در امارات پرداخت و نوشت : بازداشت های غیرقانونی به اتهام های ناروا، شکنجه زندانیان و استفاده از قوانین ابزاری از جمله قانون مبارزه با تروریسم برای محاکمه منتقدان و فعالان حقوقی امری شایع در امارات است و سوء استفاده فاحش از کارگران خارجی نیز به جای خود باقیست .

دیده بان حقوق بشر از تدوین قانون جرایم تروریستی در قطر خبر داد و افزود: این قانون مانعی بزرگ در مسیر آزادی بیان محسوب می شود و برخورد دولت با کارگران خارجی نیز غیرانسانی و غیرقانونی است .

این سازمان حقوقی بین المللی از تداوم بازداشت مخالفان در اردن خبر داد و اعلام کرد: مخالفان در اردن به علت بیان نظرات خود به صورت گسترده بازداشت می شوند و ارزش اصلاحات قانون اساسی کمتر از ارزش جوهری است که به

کار رفته است زیرا قانونی به نام قانون کیفری همچنان به عنوان دستاویزی برای برخورد انتقام جویانه با مخالفان اجرا می شود .

دیده بان حقوق بشر نظام حاکم مصر را به نقض حق آزادی بیان متهم کرد و افزود: حق آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز در مصر نقض می شود و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری این کشور نیروهای امنیتی را که دستشان به خون مردم آغشته است، از محاکمه و مجازات مصون کرده است و بازداشت ها نیز همچنان ادامه دارد و محققان مستقل اعلام می کنند که بیش از 40 هزار نفر در زندان ها به سر می برند .

دیده بان حقوق بشر درباره اوضاع حقوقی مغرب نیز گزارش داد: زندان های مغرب مملو از تظاهرکنندگان و مخالفان و منتقدان است و نظام حاکم قوانینی را برای نقض حق آزادی بیان تدوین و تصویب می کند و احکام قضائی که برای آنها صادر می شود، ناعادلانه است. پلیس مغرب در منطقه مورد منازعه " صحرای باختری " نیز هرگونه تجمع را متفرق و افرادی را که مخالف الحاق این منطقه به خاک مغرب هستند، سرکوب می کند.
02:30 - 01/30 - IMH

پربیننده ترین خبرها