مذاکرات مسکو اولین گام در حل بحران سوریه

مذاکرات مسکو اولین گام در حل بحران سوریه
جمعه 10 بهمن 1393 - 10:10

نمایندگان دولت و مخالفان سوریه 2 روز در مسکو پایتخت روسیه با یکدیگر مذاکره کردند و گفته می شود که با آغاز مذاکرات مسکو، اولین گام برای حل بحران سوریه برداشته شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مذاکرات بین نمایندگان دولت و مخالفان سوری در شهر مسکو با صدور بیانیه ای پایانی خاتمه یافت؛ بیانیه ای 8 ماده ای که به تأیید هیأت های مذاکره کننده رسید و ویتالی نائومکین هماهنگ کننده مذاکرات مسکو آن را قرائت کرد.

هیأت های مذاکره کننده سوریه در این بیانیه بر لزوم حفظ حاکمیت، وحدت، استقلال و تمامیت ارضی این کشور تأکید کردند و خواستار مبارزه با هرگونه تروریسم و تلاش برای مبارزه با تروریست ها و افراط گرایان فعال در سوریه شدند.

ماده سوم این بیانیه در ارتباط با حل بحران سوریه به روش های مسالمت آمیز و توافقی و براساس بیانیه ژنو 1 مورخ 30 ژوئن 2012 است.

ماده چهارم نیز درباره تعیین سرنوشت سوریه براساس خواست مردم است و ماده پنجم نیز بر مخالفت با هر گونه مداخله خارجی در سوریه تاکید می کند.

هیأت های مذاکره کننده همچنین بر لزوم حفظ ارتش و دیگر نیروهای مسلح به عنوان نماد وحدت ملی و بهبود کارآئی نهادهای دولتی تأکید کردند.

موضوع ماده هفتم و هشتم بیانیه نیز به ترتیب درباره حاکمیت قانون و مخالفت با استقرار هرگونه فرد مسلح خارجی در خاک سوریه بدون موافقت دولت دمشق است.

بشار الجعفری رئیس هیأت مذاکره کننده دولت سوریه اعلام کرد: برخی مذاکره کنندگان معتقدند که بیانیه ژنو 1 در مرحله کنونی قابل اجراء نیست زیرا داعش و دیگر گروه های تروریستی و تکفیری - پس از صدور بیانیه ژنو 1- فعالیت خود را آغاز کردند که این مساله، در نشست های آتی بررسی خواهد شد.

کارشناسان معتقدند که هیأت مذاکره کننده دولت آماده بررسی هرگونه مساله ای بود ولی هیأت های مذاکره کننده مخالفان با همدیگر اختلاف نظر داشتند که همین امر احتمال حصول توافق نهائی را کاهش می دهد. قرار شده است تا دور جدیدی از مذاکرات برگزار شود اما زمان آن هنوز معلوم نیست.

01:00 - 01/30 - IMH


 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها