مجله آمریکایی: سلمان حامی مهم گروه‌های مسلح است

مجله آمریکایی: سلمان حامی مهم گروه‌های مسلح است
يکشنبه 12 بهمن 1393 - 12:51

یک مجله آمریکایی، پادشاه جدید عربستان را به عنوان اصلی ترین حامی مالی گروه های مسلح خارجی معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مجله فارن پالیسی تأکید کرد: پست قبلی "سلمان بن عبدالعزیز"؛ حمایت مالی گروههای افراطی فعال در خارج از عربستان بود . 
این مجلۀ دو ماهانه به نقل از "بروس ریدل" رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نوشت : سلمان که روابط بسیار تنگاتنگ با وهابیون عربستان دارد ، در دهه هشتاد قرن گذشته کمک های مالی برای گروه های مسلح در افغانستان فرستاد.
فارن پالیسی به نقل از یکی از اعضای سیا بدون ذکرن نام وی، خاطرنشان کرد: اموالی که عربستان در دهه هشتاد برای گروه های مسلح  افغانستان می  فرستاد ، بین 20 میلیون تا 25 میلیون دلار در هر ماه بود .  
"راشل برونسون" نویسنده کتاب " غلیظ تر از نفت " نیز اعلام کرد : ملک سلمان نیروهایی را برای الحاق به صفوف "عبدالرسول سیاف" مبارز سلفی افغانستان و همراه "اسامه بن لادن" رئیس سابق القاعده و همچنین "خالد شیخ محمد" مغز متفکر حوادث 11 سپتامبر 2001 آمریکا جذب می کرد.
فارن پالیسی تأکید کرد : یک نیروی جداشده از القاعده در برابر وکلای خانواده های قربانیان حوادث 11 سپتامبر 2001 اذعان کرد که سازمان کمک به بوسنی یا همان آژانس امداد جهان سوم و ملک سلمان در دهه نود قرن گذشته هنگام بحران بالکان به حمایت گسترده از فعالیت های القاعده در بوسنی می پرداختند و به گفته مسؤولان اروپایی؛ سلمان بین سال های 1992 و 1995 نزدیک به 120 میلیون دلار از حساب های بانکی خود را به حساب آژانس امداد جهان سوم واریز کرد و این آژانس اکثر اموال خود را صرف مسلح کردن مبارزانِ طرفدار دولت بوسنی کرد هر چند ادعا می کرد که این اموال را برای تأمین کمک های بشردوستانه هزینه کرده است . 
فارن پالیسی خاطرنشان کرد: افراد بسیاری در غرب امیدوارند که ملک سلمان اصلاحات واقعی در عربستان ایجاد کند و به فعالیت های تحریک آمیز افراطیون این کشور پایان دهد ولی متأسفانه ملک سلمان فردی نیست که چنین کارهایی را بکند.

 

پربیننده ترین خبرها