روابط ایران و مصر از نگاه سیاستمداران مصری

روابط ایران و مصر از نگاه سیاستمداران مصری
جمعه 24 بهمن 1393 - 21:40

قاهره ( العالم ) - سیاستمداران مصری تاکید کردند : روابط میان مصر و ایران بطور کلی بویژه در زمینه پرونده های منطقه ای و در راس آنها مبارزه با تروریسم شاهد پیشرفت و هماهنگی است.

به گزارش خبرنگار شبکه خبری العالم از قاهره، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه ایران چندی پیش بر تمایل تهران جهت تحکیم همکاری با قاهره تاکید کرد. ایران و مصر در راه گشودن صفحه جدیدی در روابط دوجانبه بسر می برند؛ به ویژه آنکه نشانه های نزدیک شدن دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم در منطقه خاورمیانه و در پیش گرفتن راه حل مسالمت آمیز در خصوص برخی از مسائل خصوصا پرونده سوریه آشکار است.

مصطفی زهران تحلیل گر سیاسی مصر به خبرنگار العالم گفت: "هماهنگی میان ایران و مصر به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم و مقابله با خطر گروه تروریستی داعش در سطح بالایی قرار دارد؛ خطری که هم اکنون در دو کشور بزرگ عرب یعنی سوریه و عراق در حال امتداد یافتن است".

وی خاطرنشان کرد: هماهنگی سیاسی میان ایران و مصر در خصوص پرونده های دیگر نیز در سطح بالایی قرار دارد و تنها نکته باقیمانده آن است که روابط دو کشور نه در سطح کاردار در قاهره و تهران بلکه تا سطح مبادله سفرا بالا رود.

بی شک، اظهارات عبداللهیان در مورد تمایل ایران به حمایت از مصر در زمینه های گوناگون تاثیر بسزایی داشت. عصام شریف هماهنگ کننده جنبش جوانان برای عدالت و آزادی مصر تصریح کرد: " زمان آن فرارسیده که ایران و مصر پروتکل همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم را به امضا برسانند."

وی افزود: "من از ایران می خواهم تا جهت مقابله با تروریسم دست یاری به مصر بدهد؛ با توجه به اینکه قاهره از تروریسم برنامه ریزی شده رنج می برد".

از نظر ناظران سیاسی، این اظهارات بیانگر خواست مصریها برای گشودن افقهای همکاری اقتصادی و تجاری با تهران است.

صلاح الدین دسوقی عضو تجمع عربی و اسلامی برای حمایت از گزینه مقاومت خاطرنشان کرد: فن آوری مهم ترین زمینه همکاری اقتصادی بشمار می رود.

وی تاکید کرد: ایران از فن آوری بسیار پیشرفته ای برخوردار است و مصر از نیروی انسانی کافی برخوردار است که می تواند از این فن آوری در سطح بسیار بالایی استفاده کند. بسیار حائز اهمیت است که یک نوع همکاری میان دو کشور وجود داشته باشد.

سیاستمداران تاکید دارند روابط ایران و مصر در مرحله آتی شاهد پیشرفت خواهد بود؛ به ویژه با توجه به اینکه مصر در سیاست خارجی خود به سوی مسکو روی آورده است تا بدین ترتیب از نفوذ آمریکا بر کشورهای جهان عرب بکاهد.

"اسلام ابوالمجد" خبرنگار العالم خاطرنشان کرد: " با توجه به ناامن بودن منطقه در نتیجه اقدامات گروههای مسلح در شماری از کشورهای خاورمیانه، همکاری میان قاهره و تهران می تواند در دستیابی به دستاوردهای سیاسی و میدانی جهت حل و فصل برخی از بحرانهای پیچیده و ترسیم یک واقعیت امنیتی جدید در منطقه تاثیر زیادی داشته باشد."  

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها