العالم: موج فرارمصری ها ازدست داعش در لیبی

شنبه 2 اسفند 1393 - 21:35

العالم - همزمان با ورود بیش از 180 تبعه مصر که برای فرار از دست داعش، از طریق گذرگاه مرزی راس جدیر لیبی وارد تونس شده اند، مردم منطقه "بن قردان" به اعتصاب خود برای دومین هفته متوالی ادامه دادند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار شبکه خبری العالم، دهها تن از ساکنان منطقه بن قردان در جنوب تونس در اعتصاب به سر می برند و به مبدل شدن این منطقه به پایگاه قاچاق و دروازه تروریسم از سوی همسایه شرقی خود یعنی لیبی معترض هستند.

احمد العماری، نماینده بن قردان در پارلمان تونس درگفت و گو با خبرنگار العالم گفت: مردم این منطقه همواره میان امور ملی و سیاسی که ناشی از تروریسم و به ضرر کشور باشد، تفاوت قائل شده است و ما هیچ ارتباطی با تروریست ها و قاچاقچیان نداریم.

یکی از شهروندان نیز خاطرنشان کرد: ما می خواهیم که مردم این شهر به عنوان قاچاقچی و تروریست شناخته نشوند. ما مردمی مسالمت جوهستیم و کشورمان را دوست داریم.

این اوضاع بر مشکلات اتباع مصری که از لیبی به سوی تونس گریخته اند، افزوده است با این وجود این مشکلات با چندین ساعت مذاکره با معترضان برای انتقال آوارگان مصری و بازگرداندن آنها به مصر پایان یافت.

از سوی دیگر آوارگان مصری برای حفظ جان هزاران مصری دیگر که پشت مرزها منتظر خروج هستند درباره آن چه بر آنان گذشته سکوت کرده اند.

یکی از صد و هشتاد تبعه مصری در گفت و گو با خبرنگار العالم خاطرنشان کرد، به عنوان مهاجر غیرقانونی در مصراته زندانی بوده و سپس به السلوم و بعد هم به الزاویه و در نهایت به گذرگاه مرزی راس جدیر منتقل شده و تونسی ها با او رفتار خوبی داشته اند.

پیش بینی می شود موج مهاجرت گروهی مصری هایی که از ترس داعش به تونس هجوم آورده اند ادامه داشته باشد و در پی آن اوضاع مرزهای تونس که شاهد آماده باش نظامی و امنیتی است، دشوارتر شود.

وزارت خارجه مصر به شهروندان خود در لیبی توصیه کرد که اگر نتوانستند از طریق گذرگاه السلوم در مرز لیبی و مصر از این کشور خارج شوند خود را به مرزهای تونس برسانند تا با هماهنگی های کاملی که با این کشور صورت گرفته بتوانند به وطن خود بازگردند.

این موج بعد از اقدام تروریست های داعش در سربریدن 21 مصری مسیحی ایجاد شد که در واکنش به پیوستن مصر به ائتلاف جهانی ضد داعش صورت گرفت.

آمارهای غیررسمی مصر نشان می دهد که حدود 200 تا 250 هزار مصری در زمان حاضر در لیبی هستند که تا کنون فقط 180 تن از آنها به سلامت به مصر رسیده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها