عملیات ارتش ترکیه در سوریه، بدون درگیری !

عملیات ارتش ترکیه در سوریه، بدون درگیری !
دوشنبه 4 اسفند 1393 - 10:01

ترکیه روز یکشنبه از عملیات نظامی گسترده‌ای داخل خاک سوریه برای انتقال جسد "سلیمان شاه" و محافظان آن خبر داد، اما مسأله قابل توجه این است که این عملیات در مناطق تحت محاصره داعش بدون هیچگونه درگیری انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "احمد داود اوغلو" نخست وزیر ترکیه دیروز اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور در عملیاتی موفقیت آمیز، جسد سلیمان شاه و محافظانش را از منطقه تحت محاصره داعش منتقل کردند.
یک مسؤول ارشد دولت سوریه در اینباره به روزنامه لبنانی "السفیر" تأکید کرد که این عملیات، بهترین دلیل برای عمق روابط داعش و ترکیه است.
داود اوغلو تأکید کرد که نیروهای ویژه ارتش ترکیه در عملیات صبح یکشنبه که "شاه فرات" نامگذاری شده بود، 40 محافظ قبر سلیمان شاه و جسد وی را بدون درگیری از این منطقه خارج کردند. این درحالی است که عناصر داعش حدود 11 ماه قبر سلیمان شاه را محاصره کرده بودند.
یک مسؤول سوری خاطرنشان کرد که این اقدام ترکیه، یکی از پیامدهای توافق اخیر ترکیه و آمریکا برای آموزش جنگجویانی است که از آنان به عنوان "میانه رو" یاد می شود.
وی خاطرنشان کرد که احتمالا ترکیه با این اقدام، هدفی سیاسی در نظر داشته باشد؛ زیرا این مقبره و محافظان آن ماهها بود که از سوی عناصر داعش حمایت می شد.
وزارت خارجه سوریه نیز در بیانیه‌ای، این اقدام ترکیه را تجاوز آشکار به خاک سوریه و عمق روابط داعش و ترکیه دانست.
"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه پیشتر تهدید کرده بود که در صورت نزدیک شدن داعش به مقبره سلیمان شاه و تخریب آن، با این گروه وارد جنگ می شود؛ اما به نظر می آید که توافقی اعلام نشده بین داعش و آنکارا در نهایت فقط به محاصره مقبره منجر شد. در همین راستا "عبدالرحمن المرزوقی" از مفتیان داعش برای توجیه در امان ماندن این مقبره اعلام کرد که در آنجا کسی به خاک سپرده نشده است و ساختمان آن فقط مانند موزه است.
سلیمان شاه جد مؤسس دولت عثمانی است که در سال 1227 هنگام فرار از دست مغولها در رود فرات غرق شد.

پربیننده ترین خبرها