چرا تحولات منطقه، عربستان را نگران کرده است؟

چرا تحولات منطقه، عربستان را نگران کرده است؟
جمعه 8 اسفند 1393 - 10:43

روند تحولات پرشتاب منطقه خاورمیانه از عراق و سوریه گرفته تا یمن و احتمال توافق درباره مسئله هسته ای ایران، نگرانی شدید مسئولان سعودی را به همراه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، یک منبع امنیتی در شورای همکاری خلیج فارس در گفت وگو با روزنامه البناء لبنان تاکید کرد: بیشتر رهبران سیاسی کشورهای حاشیه خلیج فارس به جز عربستان چشم به توافق میان آمریکا و ایران دوخته اند تا براساس این توافق، استراتژی سیاسی خود در منطقه را ترسیم کنند. در این میان، تنها عربستان سعودی و رژیم اسرائیل است که اساسا مخالف دستیابی به این توافق هستند.

سعودی ها توافق میان آمریکا و ایران را جنگ علیه خود و عامل کاهش نقش عربستان در منطقه برشمرده و از عواقب آن در هراسند.

بنابراین عربستان درصدد امضای توافقنامه های امنیتی مخفیانه با رژیم اسرائیل است که اساسا با توافق میان ایران و آمریکا مخالفت می کند. همچنین سعودی ها در تلاشند تا با ارائه خدمات نظامی و سیاسی به ترکیه، بحران سوریه را به نفع خود سوق دهند و دستاوردهای بزرگی را با آمریکایی ها بدست آورند.

این منبع افزود: اکثر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بر این باورند که این توافق، پس از انتخابات پارلمانی آینده رژیم اسرائیل، مطرح خواهد شد. آنها همچنین باور دارند که اوضاعِ قبل و بعد از امضای توافق به کلی با هم متفاوت خواهد بود. در حال حاضر اکثر وقایع، نوید امضای این توافق و شکل گیری پیامدهای پس از آن را می دهد و به این ترتیب، اوضاع به ویژه در یمن، به گونه ای که اکنون هست، نخواهد بود.

عربستان یکی از کشورهایی است که بیشترین زیان را از توافق میان ایران و آمریکا و رویدادهای جاری در منطقه به ویژه در یمن متحمل خواهد شد، بنابراین امروز از روند حوادث سریع جاری در یمن در بیم و نگرانی به سر می برد و این به نفع جنبش انصار الله و پروژه مقاومت در منطقه و همچنین روسیه می باشد.

این موضوعی است که باعث سرگردانی عربستان در بیشتر پروژه هایش شده است به گونه ای که تقریبا پرونده سوریه را از دست داده و از حضور در یمن نیز شکست خورده و نیروهایش در لبنان نیز سردرگم  شده اند. اما در عراق، قدرت سیاسی عربستان به علت حمایت از عناصر تروریستی داعش کم رنگ شده است. عربستان به تازگی تلاش می کند تا در کشور عربی دیگری کودتا و هرج و مرج ایجاد کند.

با توجه به افول سیاست عربستان و از دست دادن برگ های برنده زیادی در منطقه، در حال حاضر این کشور بطور وصف ناپذیری می کوشد تا در بحران یمن مداخله کند و این امر به حدی است که یمن به اولویت نخست سیاسی، نظامی، جغرافیایی و اقتصادی عربستان تبدیل شده است.

بنابراین عربستان با حمایت تسلیحاتی همه جانبه از تشکیلات تروریستی القاعده، در کمتر از یکماه توانست 32 هزار جنگجوی القاعده را از سوریه، لبنان و اردن به سوی یمن گسیل کند و هزینه انتقال آنها را از طریق ترکیه و فرودگاه بین المللی قطر به مکان مشخصی در یمن را برعهده بگیرد و این مکان همان "جایی است که تروریست ها در پایگاه های ویژه گردهم آمده اند".

برخی از این جنگجویان با سلاح های جدید آموزش دیده اند. برخی دیگر انواع دوره های آموزشی از جمله تبلیغاتی و عقیدتی را طی کردند و عده ای نیز به منظور جنگ با جنبش انصار الله و ارتش یمن آموزش نظامی دیده اند.

این منبع امنیتی در شورای همکاری خلیج فارس خاطرنشان کرد: سیاست عربستان در حال حاضر روی یمن تمرکز کرده است و آن را اولویت ضروری و سیاسی خود به شمار می آورد.

پربیننده ترین خبرها