آمریکا: مقابله با داعش اولویت ترکیه نیست

آمریکا: مقابله با داعش اولویت ترکیه نیست
شنبه 9 اسفند 1393 - 13:09

رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا تأکید کرد که مبارزه با داعش اولویت کشور ترکیه به شمار نمی رود بلکه این کشور اولویت ها و منافع دیگری دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "جیمز کلاپر" گفت، مبارزه با گروه تکفیری «داعش» برای ترکیه اولویت ندارد و این بی توجهی مقامات آنکارا، تسهیلات عبور تروریست ها از خاک ترکیه به سوریه را فراهم کرده است.
کلاپر در جلسه کمیسیون نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا گفت: ترکیه به جز مشارکت درجنگ علیه داعش اولویت های برای منافع خود دارد.
وی افزود: نظر سنجی در ترکیه نشان می دهد که مردم این کشور داعش را یک تهدید برای خودشان نمی بینند؛ آنها بیشتر تجزیه طلبی کردها را تهدید جدی می دانند و اولویت های اقتصادی برایشان مهم است.
رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا (DNI) با تاکید بر اینکه حدود ۶۰% نیروهای داعش از مرز ترکیه وارد سوریه می‌شوند گفت: سهولت ورود تروریست های داعش به خاک سوریه ناشی از نبود موانع قانونی از سوی دولت ترکیه دراین زمینه است واین امر تاکنون به بروز مشکلات زیادی منجر شده است.
وی خاطرنشان کرد: برخی کشورهای دیگر نیز در پیوستن به ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش با شک و تردید عمل می کنند زیرا آمریکا مستقیما با نظام سوریه وارد رویارویی نشده است، اما وحشیگیری گروه تندروی داعش و اقدامات آن در سربریدن ها و آتش زدن خلبان اردنی در متحد کردن افکار عمومی خاورمیانه علیه داعش تاثیرگذار بود.
کلاپر در حین حال گفت آمریکا از نقص و کاستی ها در ارتباط با گزارش های اطلاعاتی مرتبط با سوریه دچار مشکل است زیرا در سوریه سفارتخانه یا هیچ نیرویی ندارد.
وی درباره داعش نیز گفت: داعش در موصل در شمال عراق در زمین تامین منابع مالی برق و دیگر مسائل دچار مشکل است. این گروه برای ارائه خدمات لازم به شهروندان با مشکل مواجه هستند.
کلاپر تأکید کرد: شواهد حاکی است که این گروه برای جذب نیرو به زور متوسل می شود تا خسارت های سنگین وارد شده بر خود را به ویژه در شهر عین العرب و هلاکت شمار زیادی از عناصرش در حملات هوایی جبران کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها