درگیری نیروهای سعودی با یک زن به خاطر چشمهایش

درگیری نیروهای سعودی با یک زن به خاطر چشمهایش
شنبه 9 اسفند 1393 - 13:40

فعالان سعودی، درگیری اعضای کمیتۀ موسوم به امر به معروف سعودی با یک زن سالخورده را که برای مجبور کردن او به پوشاندن چشمانش صورت گرفت، محکوم کردند.

 

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، کاربران تویتر، فیلم و تصاویری از پیرزنی منتشر کردند که در گوشه ای از بازارهای شهر "الحائل" برای کسب روزی بر روی زمین بساط پهن کرده بود. مأموران کمیتۀ موسوم به امر به معروف و نهی از منکر، مزاحم این زن شدند و با این که وی عبا بر سر دارد و محجب است، او را با توسل به زور وادار کردند چشمان خود را نیز بپوشاند.

کاربران تویتر در اعتراض به این حرکت خشونت بار کمیته موسوم به امر به معروف و نهی از منکر، هشتگی ایجاد کردند و به بازنشر عکس های این ماجرا پرداختند که این هشتگ بیش از هفتاد هزار بار بازنشر شد.

برخی از دختران و زنان عربستانی نیز در حرکتی نمادین، عکسی از چشم های خود را منتشر و به این شیوه با زن فروشنده اعلام همبستگی کردند و هشتگی تحت عنوان "من هم آن زن فروشنده هستم"، ایجاد کردند.

"رنا آل هیف" وبلاگ نویس عربستانی در اعتراض به این اقدام کمیته موسوم به امر به معروف و نهی از منکر نوشت: چرا با پیرزنی که در تلاش برای کسب روزی است، چنین رفتاری می کنید؟ چه اشکالی دارد که چشمانش بیرون باشد؟

"ماجد التریبانی" نیز پس از بازنشر هشتگِ مربوط به زن فروشنده، تاکید کرد: این اقدام، همه ملت عربستان را آزرده خاطر کرد. از یک سو، زنی است که جای امنی برای کار ندارد و از سوی دیگر، مبلغی مذهبی که با این زن به خاطر ظاهر و حجابش با او می جنگد.

"عبداللطیف آل شیخ" نیز نوشت: دردناک این است که جهالت در امور دینی از سوی کسانی صادر می شود که مامورِ تشکیلاتی دینی هستند.. به این ترتیب، چه انتظاری از دیگر نادانان می توان داشت.

کاربران تویتر، این اقدام کمیتۀ امر به معروف و نهی از منکر را مغایر با آزادی زنان دانستند.

"اریج بنت عبدالعزیز" با انتشار عکسی از چشمان خود، جهت همبستگی با فروشنده بازار الحائل، نوشت: چشم هایم مایۀ ننگ من نیستند، و دیده شدنِ آن ها آسیبی به من نمی زند.

کمیتۀ موسوم به امر به معروف و نهی از منکر سعودی، از معروف ترین نهادهای نقض حقوق ادیان و مذاهب به شمار می رود که به صورت ویژه ید طولایی در تعرض به شیعیان و زائران بارگاه های ائمه در بقیع دارد.

خودسری های این کمیته، دردسرهای زیادی در عرصه داخلی و بین المللی برای دولت عربستان داشته است.

26

پربیننده ترین خبرها