اوجالان، هوادارانش را به کنارگذاشتن سلاح فراخواند

اوجالان، هوادارانش را به کنارگذاشتن سلاح فراخواند
شنبه 9 اسفند 1393 - 20:21

العالم - "عبدالله اوجالان" رهبر زندانی حزب کارگران کردستان ترکیه از هواداران خود خواست برای کنار گذاشتن سلاح و توافق دمکراتیک با دولت ترکیه برنامه ریزی کنند.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، وی در پیامی که توسط "سری ثریا اوندر" نماینده حزب دمکراتیک مردمی خوانده شد، گفت: با حل درگیری و منازعات سی ساله ، به تحکیم پایه های صلح نهایی نزدیک می شویم، هدف اول ما دستیابی به راه حل دموکراتیک است.

این نماینده به نقل از اوجالان ادامه داد: از حزب کارگران کردستان می خواهم در بهار کنفرانسی فوق العاده برای اتخاذ تصمیم استراتژیک و تاریخی به منظور خلع سلاح برگزار نمایند.

اوندر گفت: کردها و آنکارا بیش از هر زمان دیگر به تحکیم صلح نزدیک شده اند. 

این اولین بار است که پیام اوجالان در حضور نمایندگان دولت ترکیه به ویژه "یلچین آق دوخان" معاون نخست وزیراین کشور قرائت شد.

ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا، پ.ک.ک را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرده اند.

این گروه در سال 2013 آتش بس در ترکیه اعلام کرد ولی خشونت هایی همچنان به طور پراکنده روی می دهد.

عبدالله اوجالان 67 ساله رهبر و بنیانگدار حزب چپ گرا و مسلح کارگران کردستان ترکیه در بهمن ماه سال 1377 دستگیر شد.

اوجالان حزب خود را در پاییز ۱۹۷۸ در روستای فیسِ شهرستان لیجه در استان دیار بکر تاسیس کرد. دولت ترکیه مدعی است سی هزار نفر در جریان درگیری نیروهای این حزب با ارتش ترکیه کشته شده‌اند.

این حزب در واکنش به تحولات جهانی در سال ۲۰۰۲ هشتمین کنگره خود را برگزار کرد و ضمن اعلام انحلال حزب کارگران کردستان ترکیه، «کنگرهٔ آزادی و دمکراسی کردستان» را تاسیس کرد و اوجالان را همچنان بعنوان رهبر معرفی کرد.

وی پس از دستگیری به اتهام جنگ مسلحانه و قتل هزاران نفر، محاکمه و به اعدام محکوم شد، اما ترکیه بدلیل انتقادهای گسترده و تلاشهایی که برای عضویت در اتحادیه اروپایی دارد از اجرای حکم اعدام خودداری کرد. عبدالله اوجالان هم اکنون دوران حبس ابد خود را در زندان جزیره ایمرالی می‌گذراند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها