اوجالان توپ را به زمین اردوغان انداخت

اوجالان توپ را به زمین اردوغان انداخت
يکشنبه 10 اسفند 1393 - 21:21

عبدالله اوجالان، رئیس حزب کارگران کردستان با انتشار پیامی از زندان در جهت پایان دادن به اختلافات این حزب با دولت ترکیه، توپ را به زمین اردوغان انداخت.

به گزارش خبرنگار شبکه العالم از ترکیه، در پی توافق دولت ترکیه با عبدالله اوجالان برای آغاز مرحله دوم از فرایند سازش، زمینه پیشبرد این فرایند فراهم شد.

فرایند سازش، دو سال پیش آغاز شد و قرار است در بهار آینده، در گامی تاریخی با زمین گذاشتن سلاح توسط حزب کردستان به نتیجه برسد، و به مبارزات این حزب که از دهه هشتاد آغاز شده بود، پایان دهد.
حزب ملت های دموکرات، شاخه سیاسی حزب کارگران کردستان، اعلام کرد: عبدالله اوجالان که از سال 1999 به جرم خیانت، به حبس ابد محکوم شده است و در زندان به سر می برد، برای برگزاری جلسه فوق العاده به حزب کارگران فراخوان داد تا در این جلسه، آتش بس با دولت ترکیه و پایان دادن به 30 سال مبارزه مسلحانه را اعلام کند.
بر پایه این گزارش، حزب ملت های دموکرات، این موضوع را در کنفرانس خبری مشترک با دولت ترکیه که 10 دقیقه به طول انجامید، اعلام کرد. این کنفرانس پس از نشستی در دفتر نخست وزیر ترکیه در استانبول برگزار شد. این نخستین باری است که نامه و پیام اوجالان به صورت پخش زنده و با حضور نمایندگان دولت ترکیه، در برابر رسانه ها خوانده می شود.
اوجالان در سال 2013، با دولت ترکیه آتش بس اعلام کرده بود و این آتش بس با وجود ادامه کشمکش ها و درگیری های پراکنده، همچنان ادامه دارد.
از آن جا که اوجالان از نفوذ زیادی در میان سران حزب و مبارزان کرد برخوردار است، قصد دارد با صدور بیانیه ای تاریخی به راه حلی دموکراتیک دست یابد.
اوجالان در پیام خود، 10 خواسته برای تضمین ثبات صلح مطرح کرد که از میان آن ها می توان به قانون اساسی جدید اشاره کرد که البته این مساله، از خواسته های اردوغان نیز هست تا بتواند در قانون اساسی جدید بر صلاحیت ها و اختیارات اجرایی پست ریاست جمهوری بیفزاید.
اردوغان، با وجود استقبال از این اقدام اوجالان، گفت: اعضای این سازمان تروریستی هستند که باید سلاح را زمین بگذارند و اگر توقع داشته باشند نیروهای امنیتی خلع سلاح می شوند، خواب می بینند.
ناظران، بر این باورند که این اقدام اوجالان که پیش از این انتخابات آینده در ژوئن صورت می گیرد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند زمینه ساز پایان دادن به حکومت جایگزین باشد که حزب کارگران کردستان آن را تشکیل داده است. در مقابل دولت ترکیه باید اقداماتی نظیر گسترش آزادی ها و آزادسازی زندانیان حزب کارگران و تغییر وضع حبس اوجالان از حبس ابد به حبس خانگی را در دستور کار قرار دهد.

1-10:57
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها