بهای "پیروزی" نتانیاهو از نگاه فایننشال تایمز

بهای
جمعه 29 اسفند 1393 - 15:26

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی، تیره‌شدن روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای جهان را بهای سنگین پیروزی بنیامین نتانیاهو در انتخابات پارلمانی این رژیم دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، " جدعون ریخمن" نویسنده روزنامه فایننشال تایمز در گزارش خود نوشت: " مخالفان نتانیاهو باید اقرار کنند که وی در عرصه سیاست اسرائیل به فردی بارز تبدیل شده و نتایج انتخابات اسرائیل بدین معناست که وی برای بار چهارم در کابینه حضور خواهد داشت و در نتیجه، نتانیاهو اولین نخست وزیری است که به این مدت در تاریخ سیاسی حضور خواهد داشت و بالاتر از همه اینها، وی به چهره اول در سیاست اسرائیل تبدیل شده است".

ریخمان اما در ادامه با اشاره به اینکه پیروزی نتانیاهو هزینه های گزافی را به همراه دارد، افزود: نتانیاهو که قبلاً از راه حل تشکیل "دو دولت" حمایت کرده بود، در لحظات پایانی و برای جلب حمایت رای دهندگان، مخالفت خود را با این راه حل اعلام کرد و این مساله به شدت موجب ناخرسندی واشنگتن خواهد شد.

این نویسنده همچنین با اشاره به سخنرانی جنجال برانگیز نتانیاهو در کنگره آمریکا در جریان تبلیغات انتخاباتی خود، نوشت: نتانیاهو طرح های دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برای دستیابی به توافق با ایران درخصوص برنامه هسته ای این کشور را محکوم کرد.

وی تصریح کرد: درنتیجه، می توان گفت که نتانیاهو دوره چهارم نخست وزیری خود را با روابطی بد با آمریکا و اروپا آغاز خواهد کرد و این مساله شاید به نفع فلسطینی ها و تلاش های آنان برای معرفی اسرائیل به دیوان بین المللی کیفری باشد.

ریخمان نوشت: تغییر موضع نتانیاهو تحت تاثیر تبلیغات انتخابات نابجا بود. دو مساله مشخص وجود دارد، اول اینکه نتانیاهو هرچقدر هم که در گذشته مساله تشکیل "دو دولت" را مطرح کرده باشد، با اقدامات خود از جمله ادامه ساخت و ساز در شهرک های صهیونیست نشین، نشان می دهد که این طرح را نقض کرده است.

وی افزود: نتانیاهو مدعی بود که به راه حل تشکیل دو دولت باور دارد، اما حزب لیکود از سوی افرادی رهبری می شود که به تشکیل کشور فلسطین اعتقادی ندارند.

نویسنده فایننشال تایمز نوشت: مساله دوم این است که این انتخابات، روابط بد میان نتنیاهو و اوباما را تایید کرد؛ اگر چه ما می دانیم که روابط آن دو خوب نیست. در همین ارتباط، امیدی وجود ندارد که کابینه به رهبری حزب لیکود، به دنبال صلح با فلسطینی ها باشد و درصورتیکه چپ گرایان میانه رو پیروز می شدند، وضعیت از این هم بدتر بود. تلاش ها برای دستیابی به راه کار مسالمت آمیز مبتنی بر تشکیل "دو دولت" در 25 سال گذشته حتی در زمانیکه چپ گرایان در راس قدرت بودند، شکست خورد.

ریخمان نوشت: در سایه اوضاع کنونی، شرایط مناسب نیست و علیرغم نزدیکی میان حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین، اما طرف فلسطینی در وضعیت مناسب به سر نمی برد و از روحیه ضعیف برخوردار است و از رهبری مقتدر نیز محروم است و دراین حال، تحرک سیاست اسرائیل و به طور ثابت در قبال راست گرایان، تحولی است که انتخابات فعلی بر آن صحه گذاشت.

نویسنده فایننشال تایمز افزود: " اوضاع منطقه نویدبخش نیست و هرکابینه اسرائیل با هر گرایشی که روی کار بیاید، در سایه اوضاع ناآرام سوریه و وضعیت نگران کننده در لبنان و در سایه تنش آفرینی های داعش در هر نقطه، برای انعقاد قرارداد با فلسطینی ها، ریسک نخواهد کرد؛ تازه این در شرایطی است که موضوع مورد توجه نتانیاهو یعنی ایران و برنامه هسته ای آن را نادیده بگیریم.

ریخمان اظهار داشت: "به همین دلیل، آینده اسرائیل و وضعیت بین المللی آن درسایه دوره چهارم نخست وزیری نتانیاهو، تاریک و مبهم است و به نظر می رسد که حماس بار دیگر در غزه خود را به سلاح تجهیز می کند".

روزنامه فاننشال تایمز در پایان نوشت: درچنین شرایطی، پیش بینی می شود که بحران جدیدی به وجود بیاید. اسرائیل معتقد است که رویارویی با حزب الله، مساله زمان است و به زودی شاهد رویارویی اسرائیل با دولت اوباما درخصوص توافق احتمالی غرب با ایران درارتباط با برنامه هسته ای این کشورخواهیم بود، این درحالیست که صبر اروپا در برابر نتانیاهو رو به پایان است و احتمال می رود که اروپا تحریم های خود علیه اسرائیل را افزایش دهد. 

پربیننده ترین خبرها