تونس: حمله به "باردو" کار القاعده بود؛ نه داعش!

تونس: حمله به
جمعه 7 فروردين 1394 - 18:03

وزیر کشور تونس اعلام کرد: هسته تروریستیِ مجری حمله هفته گذشته به موزه باردو در شهر تونس وابسته به گروه "القاعده در بلاد مغرب اسلامی" است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ناجم الغرسلی در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: هسته موسوم به "گردان عقبه بن نافع" که طرفدار گروه "القاعده در بلاد مغرب اسلامی" است، برای حمله به موزه باردو نقشه کشید.

این درحالی است که گروه تروریستی داعش پیشتر در یک نوار صوتی منتسب به این گروه، مسئولیت حمله به موزه باردو را به عهده گرفت.

در این حمله دستکم 20 گردشگر و یک نیروی امنیتی تونس کشته شدند که یکی از خونین ترین حملات مسلحانه در تاریخ تونس به شمار می رود.

الغرسلی گفت: بیش از 80 درصد اعضای هسته تروریستی یاد شده، بعد از کشته شدن دو مجریِ حمله به موزه باردو، دستگیر شدند.

وی افزود: این هسته از 23 نفر تشکیل شده بود که در بین آنها، اتباع مغربی و یک زن وجود داشت و یگان های امنیتی توانستند محمد امین قبیلی فرمانده این هسته را دستگیر کنند.

وزیر کشور تونس فاش کرد: دو نفر از اعضای این هسته در سوریه بودند و سه نفر آنها نیز برای نبرد به لیبی رفته بودند.

اعضای این هسته با لقمان ابو صخر (خالد الشایب) مرتبط هستند که خطرناکترین فرد مسلح از نظر مسئولان تونسی است. مسئولان تونس این فرد را متهم می کنند که در پس پرده اکثر حملات علیه نیروهای امنیتی و نظامی می باشد.

اکثر اعضای این هسته به گروه "انصار الشریعه" وابسته هستند که مسئولان تونسی فعالیت های رسانه ای و تبلیغاتی این گروه را - بعد از متهم شدن شماری از عناصر آن به دست داشتن در ترور شکری بلعید و محمد البراهیمی دو شخصیت مخالف بارز تونسی در دوره حکومت دو ساله جنبش النهضه - ممنوع کردند.

تونس از خطر عناصر تروریستی که از سوریه باز می گردند، نگران است؛ بویژه که در سایه حضور حدود 3000 جنگجو تونسی در سوریه، در صدر کشورهای صادر کننده تروریستها به این کشور قرار داد.

برخی مسئولان تونسی می گویند که بیش از 500 نفر از این عناصر مسلح از سوریه بازگشته اند و خطری برای امنیت تونس به شمار می رود. این امر علاوه بر خطر بحران امنیتی در لیبی برای تونس است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها