نظر دبیرکل حزب الله درباره " طوفان سهمگین"

نظر دبیرکل حزب الله درباره
شنبه 8 فروردين 1394 - 10:45

العالم ـ دبیرکل حزب الله لبنان با سخره گرفتن عملیات " طوفان سهمگین " که توسط عربستان و برخی کشورهای عربی علیه یمن اجرا شده است ، گفت که سعودی ها در مخالفت و مقابله با صهیونیست ها حتی به صورت نسیم هم نوزیده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سید حسن نصرالله شامگاه جمعه تصریح کرد: عربستان نام تجاوز خود به یمن را طوفان سهمگین گذاشت در حالی که بسیار دردناک است که فلسطینی ها دهها سال در کنار عربستان زندگی می کنند و حتی نسیمی از قاطعیت برای دفاع از آنها و نبرد با صهیونیستها وزیدن نگرفت.

وی با محکوم کردن تجاوز عربستان به یمن، تاکید کرد که بهانه های این تجاوز، بهانه هایی واهی و بی اساس هستند.

دبیرکل حزب الله لبنان علت واقعی جنگ علیه یمن را شکست عربستان در این کشورو فقدان سلطه خود علیه آن و نیز ناامیدی از گزینه های داخلی و از گروههای تکفیری ذکر کرد و افزود : عربستان احساس کرد که یمن دیگر در اختیار ملت خود و نیروهای وطنی وواقعی قرار گرفت که تحت قیمومیت هیچ طرفی درنمی آیند و در واقع هدف از این تجاوز به زیر سلطه درآوردن مجدد یمن است.

بهانه های تجاوز به یمن واهی و بی اساس است

نصرالله خواستار توقف فوری تجاوزگری و بازگشت به گفتگوها شد و افزود: بهانه های این تجاوز مبنی بر اینکه یمن تهدیدی برای خلیج (فارس) و عربستان به شمار می آید، واهی و بی اساس هستند.

دبیر کل حزب الله لبنان این سوال را مطرح کرد که آیا یک دلیل قاطعی دارید تا به مسلمانان و علما و مفتیان که برای شما فتوا صادر می کنند، ارائه دهید تا ثابت شود که اوضاع جدید یمن تهدیدی برای عربستان و خلیج فارس است؟

وی تصریح کرد که تجاوز به یمن گواه دیگری است مبنی بر اینکه اسراییل هیچگاه به نظر اعراب دشمن و یا تهدید به شمار نمی آمد. اگر هدف نجات ملت یمن است چرا فلسطینیها را چندین دهه تحت کشتار صهیونیستها قرار دادید و حتی بدتر از آن علیه ملت فلسطین توطئه چینی کرده و آنها را تنها گذاشته اید؟

نظام عربستان ملت ها را به رسمیت نمی شناسد

نصرالله خاطرنشان کرد که مشکل اصلی در طرز فکر نظام عربستان است؛ این نظام چیزی به اسم ملتها را به رسمیت نمی شناسد بلکه به آنها به عنوان رعایا و اتباع نگاه می کند.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: بزرگترین دروغ پردازی آن است که یمن تحت اشغال ایران است؛ دلیل و گواه شما برای این سخن چیست؟

"بزرگترین دروغ پردازی آن است که یمن تحت اشغال ایران است"

وی با بیان اینکه مساله در یمن مساله یک رییس جمهوری و یا دولت نیست تا چنین جنگی به خاطر آن راه اندازی شود، به موضع خصمانه عربستان نسبت به انقلاب مردمی مصر که به سرنگونی حسنی مبارک انجامید، اشاره کرد و گفت "چرا برای ضربه زدن به مصر چنین ائتلاف بین المللی تشکیل ندادید؟"

دبیر کل حزب الله خطاب به عربستان تاکید کرد : " پس از دهها سال از سلطه خود بر یمن برای این کشور چه کردید؟ ثبات و اقتصاد شکوفایی آن کجاست؟ آیا با پیوستن این کشور به شورای همکاری خلیج فارس مخالفت نکردید و آیا به ملت یمن با تکبر و خودبرتربینی نگاه نکردید؟ آیا عربستان از 6 جنگ علیه جنبش مظلوم و محاصره شده انصارالله در استان صعده به منظورنابودی آن، حمایت نکرد؟

نصرالله گفت: ملت مظلوم و شریف و شجاع و خردمند یمن حق دارد که مقاومت و از خود دفاع کند، و به مقابله با دشمنان برخیزد و در نهایت پیروز خواهد شد. تاریخ ثابت کرد که تمام تجاوزگران شکست خواهند خورد و خوار و ذلیل خواهند شد. حکام عربستان نیز فرصت دارند تا خود را از شکست و ذلت برهانند و از این حملات هوایی خود خرسند نباشید.

وی خواستار یک ابتکار عربی و اسلامی برای توقف تجاوز به یمن و رجوع به راه حل سیاسی شد و تاکید کرد که سرنوشت تجاوزگران شکست و ننگ خواهد بود.

نصرالله همچنین خطاب به محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: "آیا منفعت ملت فلسطین در این است که از تجاوزی علیه ملت یمن حمایت کنی؟"

دبيركل حزب الله لبنان خطاب به مقام هاي سعودي و كشورهاي عربي ادامه داد: شما پرونده فلسطين را رها كرديد اما ايران قصد سيطره يافتن بر فلسطيني ها و تصميم هاي آنان ندارد و وقتي لبنان اشغال شد ايران براي كمك به ما و انتقال تجربه مقاومت به ميدان آمد.

وي افزود: چه كسي به يمن تجاوز كرده .. در عراق چه كرديد.. شما صدام حسين را به جنگ عليه ايران تشويق و به كمك و حمايت مالي او شتافتيد و از اقدام هاي جنايت كارانه صدام عليه مردم عراق نيز پشتيباني كرديد.

سيد نصرالله اظهار كرد: شما بوديد كه جورج بوش را به حمله و اشغال عراق تحريك و حمايت كرديد و وقتي مردم عراق در برابر اشغالگري امريكايي ها ايستادند گروههاي القاعده و تكفيري و در نهايت داعش را فرستاديد. چه كسي غير از سازمان اطلاعات  عربستان، انتحاري ها را به عراق مي فرستد و حمايت مالي از عمليات ترور و ارسال خودروهاي بمب گذاري شده به شهرهاي عراق را بر عهده دارد. اين درحالي است كه ايران از ملت عراق در جنگي كه وجود و تماميت ارضي آن را تهديد مي كرد دفاع نموده است.

"عربستان و هم پيمانهايش به دليل ناكامي در سرنگوني دولت دمشق مي خواهند آتش جنگ در سوريه شعله ورتر شود"

وی با تاكيد بر اين كه عربستان و هم پيمانهايش به دليل ناكامي در سرنگوني دولت دمشق مي خواهند آتش جنگ در سوريه شعله ورتر شود افزود: همه وحشي هاي روي زمين را نه براي ياري ملت سوريه بلكه براي آن كه كشور مستقل سوريه را تابع خود كنيد به آنجا فرستاديد درحالي كه همه ملت سوريه در داخل و خارج از اين كشور خواهان راه حل سياسي هستند و معتقدند كه اين جنگ فقط موجب خرابي و ويراني شده است.

ایران و سوریه تنها حامیان مقاومت فلسطین

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: ايران هرگز مانند عربستان و دوستانش به ما امر و نهي نكرده و از گروههاي فلسطيني مي خواهم اگر ايران از آنها خواسته كه موضع خاصي اتخاد كنند يا در مورد پايان دادن به جنگ و نبرد به آنها امر و نهي كرده اين موضوع را اعلام كنند. من پيش از اين نيز به چندين گروه فلسطيني گفته ام كه اگر در كره خاكي كسي باشد كه به شما سلاح و تجارب خود را منتقل كند آن كشور غير از ايران و سوريه نيست.

نصرالله گفت طبيعتا هر لبناني و هر عرب و هر انساني در اين جهان بايد موضع خود را در برابر حمله به يمن مشخص كند و قبل از اين هم طرف هاي مختلف درباره اين تجاوز اعلام موضع كردند و مثلا سعد الحريري از اين تجاوز حمايت كرد. ما هم حق داريم اظهار نظر كنيم و از ادبياتي كه مناسب مي دانيم استفاده كنيم. البته اميدواريم كه اين موضع ما بر وضعيت كشور و به خصوص بر دولت لبنان كه بايد اختلاف ها در كشور را مراعات كند تاثير نگذارد.

وی در ادامه سخنان خود به مسائل جاري لبنان اشاره كرد و نظر خود را درباره آنها ابراز داشت.

وي درباره گفت و گو ميان حزب الله و جريان المستقبل يادآور شد: حزب الله اين گزينه را نه براي منافع حزبي بلكه به دليل آن كه مصلحت ملي است انتخاب كرد و از روز نخست ترجيح داديم درباره مشكلات كشور و اختلافات موجود مذاكره كنيم.

وي افزود: با وجود تمايل ما براي مذاكره كساني از داخل جريان المستقبل و خارج از آن با گفت و گو موافق نبودند و دلايل خود را در ديوان بين المللي بيان كرده اند ولي ما به اين نظرها اهميتي نمي دهيم و معتقديم تاثيري بر فرايند مذاكرات نخواهند داشت زيرا مذاكرات براي مصلحت كشور است و ما نبايد تحت تاثير تنش زايي آنها قرار بگيريم و مردم هم نبايد دنباله رو آنها باشند.

سید حسن نصر الله درباره ديوان بين المللي مخصوص مسايل لبنان گفت حزب الله قبلا هم اعلام كرده كه دادگاه بين المللي و هر چيزي كه از آن ناشي شود اعم از احكام و شهادت ها و ساير اقدام ها براي ما ارزشي ندارد و درباره آن هيچ اظهار نظري نمي كنيم چون از نظر ما كلا مردود  است.

وي همچنين درباره انتخابات رياست جمهوري گفت: اين مساله بسيار مهمي است كه اجرايي نشدن آن به ضرر لبنان است ولي در روزهاي گذشته شاهد حمله جديدي براي تعطيل شدن انتخابات بوده ايم.

نصر الله افزود: چيزي كه براي ما مهم است اتهاماتي است كه درباره انتخابات رياست جمهوري لبنان به ايران وارد كرده اند و من همين جا مي گويم ايران هرگز دخالتي نداشته و نخواهد داشت. ايران هيچ كس را وتو نكرده و از هيچ كس نامي نبرده و هيچ تعاملي درباره اين مساله با ما ندارد.

دبیرکل حزب الله لبنان تاكيد كرد كسي كه مسوول تعطيلي انتخابات است عربستان سعودي و بخصوص سعود الفيصل وزير خارجه اين كشور است كه نام قوي ترين شخصيت ملي و مسيحي در لبنان را وتو كرده است.

پربیننده ترین خبرها