عربستان و تکرار جنایات رژیم اسرائیل

عربستان و تکرار جنایات رژیم اسرائیل
چهارشنبه 12 فروردين 1394 - 14:03

کارشناسان حقوق بین الملل حمله ارتش سعودی به یمن را تجاوزی آشکار و مغایر با قوانین بین المللی و یادآور حملات ارتش رژیم اسرائیل به مردم بی دفاع فلسطین و لبنان و سایر جهان عرب بويژه زنان و کودکان می دانند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، تردیدی نیست که تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن، به معنای واقعی کلمه یک تجاوز و جنایت مغایر با قوانین بین المللی و در تضاد با احکام شریعت اسلامی است که ریاض مدعی حکومت به نام آن است. سوال اینجاست که چه توصیفی می توان برای جنایت های رژیم سعودی علیه مردم یمن به کار برد؟

حسن جونی کارشناس حقوق بین الملل گفت: تجاوز نظامی کشورهای حوزه خلیج فارس و آمریکا به یمن، به معنای واقعی کلمه تجاوز است؛ تجاوزی که منشور سازمان ملل و قوانین و مقررات بین المللی را نقض می کند.

وی افزود: نقض این اصول و مقررات بین المللی، تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی به شمار می رود، یعنی حمله و تجاوز به یمن تهدید صلح و امنیت بین المللی است.

جونی تاکید کرد: هیچ طرفی در جهان وجود ندارد که حق استفاده از زور برای اعمال نظر، تصمیم و حاکم کردن خواسته خود را داشته باشد؛ مگر اینکه این اقدام را با تصمیم شورای امنیت انجام دهد.

وی که با سایت شبکه المنار گفت وگو می کرد، افزود: حتی شورای امنیت حق دخالت نظامی مستقیم در کشورها را ندارد، بلکه باید به تدریج و با تحریم های سیاسی و اقتصادی وارد عمل شود و سپس درصورت لزوم، علیه کشورها اقدام نظامی کند.

جونی گفت: اینکه کشوری بیاید و بگوید که ساختار نظام سیاسی یک کشور بر من تاثیر منفی می گذارد، بهانه و توجیه قابل قبولی برای تجاوز نظامی به آن کشور به حساب نمی آید.

وی اظهارداشت: این توجیه از نظر قوانین بین الملل درست و قابل قبول نیست و جنایت و تجاوزی علیه کشور مستقل و دارای حاکمیت یمن است.

جونی درباره تصمیمات اتحادیه عرب گفت: اتحادیه عرب می توانست علیه کشور خاصی وارد عمل شود، اما نه به شیوه ای که از تصمیم عربستان سعودی برای تجاوز به یمن حمایت کند.

وی تصریح کرد: دخالت کردن اتحادیه عرب مستلزم مقدماتی قبل از دخالت نظامی در یمن، از جمله تحریم های اقتصادی و سیاسی و فراخوانی سفیران بود.

جونی اظهار داشت: حتی دخالت اتحادیه عرب نیز نیازمند چیزی بود که امنیت وصلح منطقه را تهدید کند، این درحالیست که در یمن اتفاقی نیفتاده بود که صلح و امنیت منطقه را تهدید نماید.

این کارشناس حقوق بین الملل، تصمیم اتحادیه عرب درحمایت از تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن را به منزله نقض آشکار منشور سازمان ملل دانست.
جونی گفت: تجاوز و جنایت ضد بشری که در یمن روی می دهد، بر اساس ماده هفتم اساسنامه "رم" مربوط به دادگاه بین المللی کیفری، تجاوز و حمله ای برنامه ریزی شده و مستمر است که شهروندان را هدف قرار می دهد و جنایتی ضد بشری محسوب می شود.

به نوشته سایت المنار، تجاوز عربستان سعودی به یمن، یادآور صحنه های تجاوز رژیم جنایتکار اسرائیل علیه ملت فلسطین، لبنان و بسیاری از کشورهای عربی است و بر این مسئله تاکید می کند کشتار غیرنظامیان و کودکان نشات گرفته از تفکر تروریستی است که با هر عنوان و بهانه ای که باشد، اقدامی ضد بشری به شمار می رود.

سایت شبکه المنار افزود: دخالت نظامی عربستان سعودی با همدستی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به منزله تحمیل کردن یک این نظر سیاسی بر مردم یمن است که " عبدربه منصور هادیِ" فراری را رئیس جمهور مشروع یمن معرفی کنند. این اقدام به منزله در پیش گرفتن سیاست یک بام و دو هوا به شیوه آمریکایی است. عربستان سعودی به همراه قطر و دیگر کشورها و نیز اتحدیه عرب، همواره برای حمایت از تروریست ها علیه مشروعیت قانونی در سوریه تلاش می کنند و همه هم و غم خود را برای سرنگونی بشار اسد رئیس جمهوری منتخب سوریه و حمایت از گروه های تروریستی غیرسوری که از کشورهای مختلف به سوریه آمده اند، به کار می گیرند.

از چنین سیاست دوگانه ای، تنها می توان به این نتیجه و تحلیل رسید که همه این کشورها درجهت خدمت به منافع ارباب خود آمریکا که حامی رژیم اسرائیل است و به این رژیم خدمت می کند، حرکت می کنند.

پربیننده ترین خبرها