عربستان بزرگترین خریدار اسلحه در خاورمیانه

عربستان بزرگترین خریدار اسلحه در خاورمیانه
چهارشنبه 26 فروردين 1394 - 14:26

عربستان سال 2014 بین کشورهای خاورمیانه مقام اول را در خرید اسلحه کسب کرد؛ این درحالی است که صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که این کشور در سال 2015 با کسری بودجه بزرگی مواجه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، انستیتوی بین المللی تحقیقات صلح استکهلم (سیپری) که از سال 1966 در زمینه بررسی بودجه های نظامی کشورهای جهان تحقیق می کند ، اعلام کرد:  بودجه های نظامی در سطح جهان کاهش یافته است ولی عربستان بودجه نظامی خود را 17 درصد افزایش داد.
بر اساس این گزارش، عربستان در سال 2014 برای خرید اسلحه 80 میلیارد و 800 میلیون دلار هزینه کرد.
سیپری خاطرنشان کرد: چین ، روسیه و عربستان پس از آمریکا بیشترین بودجه را به خرید اسلحه اختصاص داده اند؛ البته در این بین هیچ کشوری از میان 15 کشورِ اول جهان که دارای بیشترین بودجه نظامی هستند ، همچون عربستان بودجه نظامی خود را 17 درصد افزایش نداده است .
گزارش این مؤسسه تحقیقاتی حاکی است:  معلوم نیست که کاهش شدید قیمت نفت در اواخر سال 2014 چه تأثیری در افزایش شدید بودجه نظامی بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت در خاورمیانه ، آفریقا ، آسیا ، روسیه و غیره خواهد داشت .
سیپری مؤسسه ای بین المللی و مستقل است که سال 1966 تشکیل شد و در زمینه منازعات ، رقابت تسلیحاتی ، جلوگیری از رقابت تسلیحاتی و خلع اسلحه فعالیت می کند و یکی از معتبرترین مؤسسات تحقیقاتی جهان است.

در مقابل صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد که عربستان سعودی در سال 2015 به دلیل کاهش قیمت نفت و همچنین درگیری ها و بحرانهای منطقه، با کسری بودجه بزرگی مواجه خواهد شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها