تخریب آثار اسلامی، سیاستی سعودی به قدمت تاریخ + فیلم

يکشنبه 30 فروردين 1394 - 22:20

هشدارهای دبیرکل حزب الله لبنان درباره خطر وهابیت برای حرمین شریفین در عربستان، با استقبال فروان در شبکه های اجتماعی مواجه شد، و در همین رابطه اسنادی در اثبات بجا بودنِ این هشدار منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سید "حسن نصرالله" دبیرکل حزب الله لبنان، دو روز پیش در سخنانی در همبستگی با مردم یمن گفت: "درست است که حرم شریف پیامبر (ص) در خطر است، اما این خطر، از کجاست؟ من به شما خواهم گفت. این حرم، از درون عربستان تهدید می شود، خطری که حرم پیامبر را تهدید می کند، از جانب تفکر و فرهنگ وهابی است."

پایگاه های اجتماعی و سایت ها، ضمن پرداختن به این هشدار سید حسن نصر الله، مثال های تاریخی را یادآوری کردند که چندین دهه پیش، محکوم شدن آل سعود و وهابیت به سبب برخوردی که با آثار تاریخی اسلامی داشتند را ثابت می کند.

یکی از اسناد تاریخیِ منتشر شده در پایگاه های ارتباط اجتماعی، مقاله ای است که در سال 1926 در روزنامه ای در یکی از کشورهای عربی منتشر شده بود. در این مقاله، از هتک حرمت بارگاه های صحابه پیامبر و آثار تاریخی و دینی توسط آل سعود سخن به میان آمده است. هتک حرمت هایی که به تخریب بارگاه های اهل بیت پیامبر (ص) در بقیع منجر شد و سید حسن نصر الله در اظهارات خود به این مساله نیز اشاره کرده بود.

سید حسن نصر الله، یادآوری کرد: پس از آن که ملک عبدالعزیز آل سعود – بنیانگذار عربستان سعودی – بر سرزمین حجاز چیره شد، پیروانِ وهابیِ او، بر اساس فرهنگ و تفکرشان، اقدام به تخریب آثار دینی و تاریخیِ مربوط به پیامبر اکرم (ص) کردند.

این رویکرد، خطری واقعی بود که سعودی ها به بهانه توسعه حرم مکی و حرم نبوی، در پی اجرای آن و نابودسازی آثار اسلامی بودند. این طرز تفکر، سرانجام به نابود شدنِ پنج مسجد از هفت مسجدی انجامید که پس از پیروزی اسلام در غزوه خندق بنا شده بود. علاوه بر آن، بخش غربی مرقد پیامبر اکرم (ص) و قبر شماری از صحابه و مسجد الغمامه نیز تخریب شد.

به نوشته یکی از موسسه های پژوهشی در واشنگتن، عملیات تخریب آثار اسلامی و انسانی در عربستان، به نابودی 95 درصد از آثار هزار سالۀ مکه و مدینه منجر شد.

از میان موارد تخریب آثار اسلامی، می توان به ویران کردن قلعه عثمانی "اجیال" و همچنین، محل تولد پیامبر اکرم (ص)، منزل حضرت خدیجه (س) همسر پیامبر، منزلِ محل تولدِ حضرت فاطمه (س) و همچنین منزل امام علی (ع) و امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) و علاوه بر آن، منزل حمزه، عموی پیامبر منزل الارقم از صحابه پیامبر و همچنین قبر شهدای واقعه المعلی و پراکنده کردن خاک این قبرها اشاره کرد.

آن ها همچنین قبرهای شهدای بدر و بقیع را که مرقد بسیاری از مهاجران و انصار است، نابود کردند.

26

 

پربیننده ترین خبرها