روزنامه السفیر:

"حزب الله با عربستان تعارف ندارد"

دوشنبه 31 فروردين 1394 - 12:46

روزنامه السفیر نوشت، حزب الله لبنان و عربستان تاریخ پر فراز و نشیبی دارند و روابط آنها به ندرت بی تنش بوده است .

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "السفیر" روز دوشنبه در مطلبی تأکید کرد: عربستان مستقیماً با حزب الله درگیر نمی شود، بلکه از طریق متحدان خود خصوصاً تشکّل سیاسی "المستقبل " وارد عمل می شود .
السفیر نوشت: حزب الله علناً به انتقاد از عربستان می پردازد و انتقاداتش را در لفافه نمی گوید و مستقیماً به آل سعود حمله می کند. سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان یک بار هنگام انتقاد از عربستان گفت که سخنانش را می گوید هر چند این سخنان " پیامدهایی " داشته باشد . این گفته نصرالله نشان می دهد که درخصوص عربستان تعارف را کنار  گذاشته است، و از پادشاهان این کشور خصوصاً ملک عبدالعزیز بینانگذار نظام آل سعود به طور مستقیم و علنی انتقاد می کند. 
السفیر درباره علل انتقاد علنی و مستقیم حزب الله از نظام آل سعود نوشت :
- حزب الله پس از بررسی های لازم تصمیم به انتقاد صریح از عربستان گرفته است.
- حزب الله در قبال نظام آل سعود سیاست " شکستن هیبت و عظمت " را درپیش گرفته است زیرا در چند سال گذشته تلاش هایی برای تضعیف محورهای مقاومت منطقه یعنی لبنان ، سوریه و ایران خصوصاً حزب الله انجام گرفته است.
- گویا حزب الله می خواهد این پیام مستقیم را به عربستان برساند که زمان سکوت طولانی در قبال اقدامات خصمانه آل سعود در لبنان و همچنین ضد لبنانی های مقیم کشورهای حاشیه خلیج فارس پایان یافته است.
- نصرالله در سخنرانی های اخیر خود علل و عوامل انتقاد صریحش از آل سعود را بیان کرد و گویا وارد جنگی تمام عیار با عربستان شده است جنگی که فقط اسلحه کم دارد.
- حزب الله اعلام می کند که هدف عربستان از حمله به یمن تأمین منافع خود و متحدانش است و برای سرنگون کردن نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیز تلاش می کند و در لبنان هم می خواهد حزب الله و متحدانش را از صحنه خارج کند.
- آل سعود یمن را حیاط خلوت خود می دانند و اگر حزب الله خود را موظف به حمایت از مردم یمن در قبال حملات عربستان می داند، این را هم می داند که همچنان باید با افزایش آمادگی های خود به حمایت از نیروهایش در سوریه و لبنان بپردازد .
- حزب الله معتقد است که عربستان در یمن به اهداف خود نخواهد رسید و راه حل نظامی  بی فایده خواهد بود و در دیگر کشورهای منطقه نیز  شکست خواهد خورد و ناکام خواهد ماند.
فعالان حزبی می گویند : حزب الله در گذشته هنگامی که به انتقاد ساده و گذرا از عربستان می پرداخت ، لبنان در آستانه تنش قرار می گرفت ولی امروز  اوضاع فرق کرده است زیرا عربستان هنگامی که مشغول امری باشد ، به امر دیگری نمی پردازد و مساله دیگر اینکه ادعای نزاع شیعه و سنی در یمن برای توجیه حمله به این کشور قانع کننده نیست و نصرالله در سخنرانی خود واقعیت های جنگ یمن را تبیین کرد. 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها