آمریکا، انتقام کره‌شمالی را از ایران می‌گیرد؟

آمریکا، انتقام کره‌شمالی را از ایران می‌گیرد؟
جمعه 4 ارديبهشت 1394 - 18:19

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد، توافق با ایران درباره برنامه اتمی، در مقایسه با توافق واشنگتن با کره شمالی که با شکست مواجه شد، "تفاوت ریشه‌ای" دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ماری هارف" افزود: دایرۀ کنترل و بازرسی از ایران در هر توافق اتمی احتمالی، از آنچه در سال های 1990 و 2000 علیه کره شمالی اعمال شد، بسیار گسترده تر خواهد بود.

هارف ادامه داد، کارشناسان اتمی چینی معتقدند کره شمالی اکنون بیست کلاهک اتمی دارد و آماده غنی سازی مقدار اورانیوم کافی برای دو برابر ساختن این رقم در سال آینده است. 

وی درباره ارزیابی دولت آمریکا نسبت به زرادخانه اتمی فعلی پیونگ یانگ سخن نگفت.

هارف همچنین انتقاد از مذاکرات جاری درباره پرونده اتمی ایران و این که "تحولات هسته ای در کره شمالی عامل نگرانی درباره امضای هر گونه توافق با ایران است" را نپذیرفت.     

گفتنی است، مذاکرات بین المللی برای مهار برنامه اتمی پیونگ یانگ در سال 2008 با شکست مواجه شد و کره شمالی در سال های 2006، 2009 و 2013 چند آزمایش اتمی انجام داد و دارای برنامه اتمی برای پیشرفت و ارتقاء موشک های بالستیک است.

پیونگ یانگ اعلام نکرده بود که در برنامه هسته ای خود به دنبال اهدف صلح آمیز است؛ اما جمهوری اسلامی ایران که به تایید آژانس بین المللی انرژی، با برنامه ای کاملا صلح آمیز و با اهداف بشردوستانه از جمله درمان بیماری های صعب العلاج به فناوری هسته ای روی آورده، همواره در معرض اتهامات ناعادلانۀ چند کشور زیاده خواه غربی قرار داشته و اکنون به نظر می رسد آمریکایی ها تلاش می کنند ناکامی خود در دستیابی کرده شمالی به بمب هسته ای را با فشار بر برنامه صلح آمیز ایران، به نوعی فرافکنی کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها