دادستان مخالف اردوغان به تروریسم متهم شد

دادستان مخالف اردوغان به تروریسم متهم شد
شنبه 5 ارديبهشت 1394 - 21:44

العالم - یک قاضی سابق ترکیه‌ای به دست داشتن در اقدامات تروریستی متهم شده و ممکن است که در ارتباط با انتشار نواری علیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در ارتباط با قضیه فساد، به حبس ابد محکوم شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "گولتیکین افجی" دادستان سابق ترکیه در صفحه خود در توییتر نوشته است که به اتهام مشارکت در باند اشرار در ارتباط با یک فعالیت تروریستی و تلاش برای توطئه علیه دولت آنکارا تحت تعقیب قرار دارد.

وی گفته است که ممکن است در ارتباط با یک فایل صوتی که در سال 2014 در سطح گسترده منتشر شد و در آن اردوغان از پسرش می خواهد که مبلغی به ارزش 30 میلیون یورو را پنهان کند، به حبس ابد محکوم شود.

این نوار صوتی که با استراق سمع غیرقانونی در زمان نخست وزیری اردوغان تهیه شده، برای اولین بار در فوریه 2014 پس از آغاز تحقیق به اتهام فساد در میان شمار زیادی از اعضای دولت اسلامگرای محافظه کار یا نزدیکان نظام ترکیه پخش شد.

اردوغان که پس از آن به عنوان رئیس جمهوری ترکیه انتخاب شد و صحت این مکالمه های تلفنی را رد کرد و جمعیت فتح الله گولن یکی از هم پیمانان سیاسی سابق را به جعل این اتهامات با هدف طراحی توطئه برای سرنگون کردن خود متهم کرد.

افجی وکیل مدافع "هدایت کراجا" روزنامه نگاری است که از چهارماه پیش در چارچوب تحقیق قضایی درباره یک سری از رسانه های نزدیک گولن بازداشت شده است.

ناظران معتقدند که اردوغان در تلاش برای استفاده از ابزار قضایی برای خالی کردن عرصه سیاست و رسانه از افرادی است که ممکن است برای رئیس جمهوری ترکیه دردسر ساز شوند و اقدامات آنان به انتشار پشت پرده رسوایی فساد منجر گردد.

از زمان انتخاب اردوغان به عنوان رئیس جمهوری ترکیه، بسیاری از مردم ترکیه اعم از روزنامه نگاران و هنرمندان و حتی شهروندان عادی به اتهام اهانت به وی تحت تعقیب قرار گرفته اند و مخالفان رویکرد وی تاکید دارند که این اقدامات نشانه سلطه گرایی وی است.

هم اکنون بیش از 70 فعال رسانه ای ترکیه ای به علت پرداختن به رسوایی فساد، تحت تعقیب دستگاه قضایی ترکیه قرار دارند.

اردوغان به علت دخالت مستمر در عملکرد دستگاه قضایی و انحصار قدرت به شکلی که استقلال درمراکز تصمیم گیری را در ترکیه را از بین می برد، مورد انتقاد شدید قرار دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها