نجات 52 ایزدی از چنگال داعش

نجات 52 ایزدی از چنگال داعش
دوشنبه 7 ارديبهشت 1394 - 18:31

العالم - 52 ایزدی ربوده شده توسط گروهک تروریستی داعش در دو رویداد جداگانه شب گذشته توانستند از چنگال داعشی ها گریخته و خود را به نقطه امنی در کوهستان سنجار واقع در شمال عراق برسانند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "خیری بوزانی" مدیرکل امور ایزدی ها در وزارت اوقاف حکومت خودگردان اقلیم کردستان در شمال عراق گفت: 10 ایزدی که بیش از هشت ماه پیش توسط داعش بازداشت شده بودند، موفق شدند از چنگال این گروهک تروریستی فرار کنند.
بوزانی در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی ضمن اعلام این مطلب افزود: این 10 نفر شامل شش کودک، دو زن و دو مرد هستند.
در همین راستا به گفته یک منبع امنیتی کرد، 42 ایزدی ربوده شده دیگر امروز به کوهستان سنجار رسیدند.
منبع یاد شده که خواست نامش فاش نشود در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی گفت: این 42 ایزدی مورد استقبال نیروهای پیشمرگه قرار گرفتند.
وی افزود: افراد نجات یافته شامل چندین خانواده در بردارنده چند کودک و زن و مرد می شوند و همه آنها از اهالی منطقه سنجار و مجتمع های مسکونی پیرامون آن به شمار می روند.
بر اساس آمار شبه رسمی بیش از 1600 نفر از مجموع تخمینی 4 تا 5 هزار ایزدی ربوده شده تاکنون توانسته اند از بازداشتگاههای موجود در اختیار گروهک تروریستی داعش فرار کنند.
معمولا ایزدی ها و غیر ایزدی ها از بازداشتگاههای داعش پس از انجام معامله های مالی آزاد می شوند، اما مقامات رسمی از اعلام آن به رسانه های گروهی امتناع می کنند.
داعش در سوم ماه اوت گذشته به بخش سنجار واقع در 124 کیلومتری غرب موصل یورش برد که اکثریت جمعیت آن را کردهای ایزدی تشکیل می دهند، اما نیروهای پیشمرگه با در اواسط دسامبر گذشته توانستند بخش شمالی منطقه سنجار را آزاد کنند و هزاران خانواده و رزمندگان کرد را از حلقه محاصره داعشی ها نجات دهند.
گزارش های مطبوعاتی و فعالان ایزدی از ارتکاب جنایات وحشتاک توسط تروریست های داعش سخن به میان آورده و می گویند: هزاران شهروند ایزدی توسط داعش کشته و یا ربوده شده و یا به بردگی و کنیزی گرفته شده اند.
ایزدی ها یک گروه دینی هستند که اکثر افراد آن در نزدیکی موصل و منطقه کوهستانی سنجار عراق زندگی می کنند؛ جمعیت آنها در حدود 600 هزار نفر است و به صورت گروههای کوچک در ترکیه، سوریه، ایران، گرجستان و ارمنستان زندگی می کنند.
به گفته پژوهشگران، دیانت ایزدی از دیانت های قدیمی کردستان است؛ آنها تمامی متون خود را در مناسبتها و مراسم دینی شان به زبان کردی می خوانند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها