"دوری از ایران؛ شرط ورود دلارهای سعودی به سودان"

جمعه 11 ارديبهشت 1394 - 14:06

به نوشته یک سایت عرب‌زبان، دولت سودان برای دریافت کمک‌های اقتصادی قابل توجه از عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، مدعی مقابله با نفوذ ایران است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، وقوع جنگ یمن برای عمر البشیر، رئیس جمهور سودان فرصتی فراهم کرده تا به کشورهای عرب منطقه که از منابع عظیم ثروت برخوردارند، نشان دهد که می تواند به عنصر مفیدی برای "مقابله با نفوذ ایران" تبدیل شود.

پایگاه خبری "میدل ایست آنلاین" نوشت؛ عمر البشیر که بیش از ربع قرن است که زمام سودان را در اختیار دارد، در میان ناآرامی های گسترده ای که منطقه را درنوردید، به دلیل عواملی از جمله تغییرات در مناسبات و همگرایی در زمان های مختلف بین خارطوم و اسامه بن لادن؛ و میان ایالات متحده و ایران، توانست خود را در رأس قدرت حفظ کند.

به عقیدۀ تحلیلگر "میدل ایست آنلاین"، اکنون البشیر و بسیاری از شهروندان سودانی امیدوارند که حمایت خارطوم از تهاجم ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان علیه گروه انصارالله در یمن، بتواند سیل کمک ها و سرمایه گذاری کشورهای حاشیه خلیج فارس را در بخش اقتصادِ از هم گسستۀ سودان جذب کند و این در شرایطی است که عمر البشیر هفته گذشته برای یک دوره پنج ساله دیگر رئیس جمهور سودان شد.

با آغاز عملیات نظامی عربستان علیه یمن، سعودی ها متعهد به سرمایه گذاری های جدید در بخش کشاورزی سودان شدند. بانکداران سودانی می گویند که بانک های خلیج [فارس] اکنون تمایل بیشتری برای ورود به معاملات با بانک های سودانی دارند. با این حال، اگر سودان بتواند حمایت گسترده اقتصادی از سوی عربستان و همپیمانان این کشور را به دست آورد، بشیر می تواند بر تردیدهای عمیق در دولت خود غلبه کند.

به نوشته این سایت عربی، یکی از دیپلمات های حوزه خلیج فارس در این باره می گوید: "کشورهای حوزه خلیج [فارس] اعتمادی به عمر البشیر ندارند.. سران این کشورها بر این باورند که ممکن است بشیر در هر زمانی به آنها خیانت کند؛ به همین علت کمکی به وی نخواهند کرد، تا زمانی که مطمئن شوند که رئیس جمهور سودان در پیوستن به آنها و دوری از ایران مصمم و جدی است".

این دیپلمات می افزاید: در هر حال، اگر خارطوم به مقابله با آنچه عربستان سعودی "گسترش نفوذ ایران" نامیده پایبند باشد، ریاض خواهد توانست از موفقیت خود در جدا کردن یکی از معدود "متحدان عرب" تهران مطمئن شود.

"میدل ایست آنلاین" در پایان نوشت: با این حال، تحلیگران انتظار دارند که سودان توازن بین هر دو کشور را حفظ کرده و با حمایت از حمله نظامی عربستان به یمن، در عین حال کانال های ارتباطی خود با تهران را هم حفظ کند.

پربیننده ترین خبرها