بیکاری فزاینده جوانان و فارغ التحصیلان در افغانستان

يکشنبه 13 ارديبهشت 1394 - 17:02

العالم - بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان در افغانستان به یک بحران اجتماعی در این کشور تبدیل شده و شماری از دانش آموختگان در اعتراض به فراهم نشدن فرصت های شغلی از سوی دولت ،مدارک تحصیلی خود را به آتش کشیدند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، بحران بیکاری بویژه در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی در افغانستان ظرف چند سال گذشته به دلیل اوضاع بد امنیتی و اقتصادی و نیز کشمکش های سیاسی به شدت تشدید شده و این پدیده به یک معضل حدی اجتماعی در این کشور تبدیل شده است.

جوانان افغان  برای ابراز نارضایتی از موقعیت های اجتماعی و اقتصادی خود با شعار "بیکاری وبا است" در کابل به اجتماع اعتراض آمیز دست زدند و مدارک تحصیلی خود را به نشانه ناتوانی دولت در حل مشکلات و ایجاد فرصت های شغلی به آتش کشیدند.

محمد عباس یکی از فارغ التحصیلان بیکار روز یکشنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم گفت: به مدت 15 سال برای تحصیل و دریافت مدرک دانشگاهی تلاش کرده است؛ اما اکنون دولت قادر به ایجاد فرصت شغلی مناسب برای وی و سایر فارغ التحصیلان مراکز آموزش عالی و دالنشگاه ها نیست.

میانگین بیکاری در افغانستان بین 35 تا 40 درصد است و با ورود هزاران فارغ التحصیل موسسه های آموزشی به بازار کار در هر سال احتمال افزایش آن وجود دارد. علاوه بر نبود طرحهای رشد و توسعه، افراد جویای کار از وجود فساد و پارتی بازی گله و شکایت دارند.

کارشناسان معتقدند، افغانستان بدلیل وجود مشکلات و نارسایی های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی فاقد سرمایه گذاری در طرحهای زیربنایی است و این امر ایجاد کار و فرصت های شغلی را ناممکن ساخته است.

علی افتخاری سخنگوی رسمی وزارت کار و امور اجتماعی و شهدای افغانستان در گفت وگو با خبرنگار العالم اظهار داشت: از نظر اقتصادی بر احیای زیرساخت ها تاکید نشده است. با توجه به اینکه ایجاد فرصت های شغلی به وضعیت اقتصادی کشور بستگی دارد. علاوه بر آن باید عامل ناامنی را نیز افزود که مانع از آن می شود سرمایه گذاران و بازرگانان در کشور سرمایه گذاری کنند.

ناظران سیاسی نیز براین باورند که  فقدان سیاست و راهکار شفاف و وجود اقدامات خشونت آمیز و بحران انتخابات ریاست جمهوری طی یک سال گذشته ، باعث شد تا افغانستان در زمینه ایجاد اشتغال و مقابله با بحران های مالی و اقتصادی ناتوان شود و بیکاری گسترده به یک پدیده خطرناک  دراین کشور تبدیل گردد ، بطوری که  گروه تروریست برای جذب بیکاران و تشویق آنها به پیوستن به صفوف خود از فرصت های موجود بخوبی استفاده می کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها