معاون اول رئیس جمهوری عراق:

گورهای جمعی عراق نباید فراموش شوند

گورهای جمعی عراق نباید فراموش شوند
يکشنبه 13 ارديبهشت 1394 - 20:05

العالم - معاون اول رئیس جمهوری عراق، روز یکشنبه تاکید کرد کسانی که در جنایت های مرتبط به گورهای جمعی دست داشتند، نباید بخشیده شوند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "همام حمودی" در مراسم گرامیداشت روز جهانی گورهای دسته جمعی که در پارلمان برگزار شد، اظهار کرد: دولت باید همه کسانی که در دفن افراد در گورهای دسته جمعی دست داشته اند را تحت پیگرد قرار دهد و هیچ یک از آن ها را عفو نکند، چه این جنایت ها قبل از 2003 ارتکاب شده باشد، چه پس از آن.

به نوشتۀ سومریه نیوز، حمودی از دولت خواست از کشورهای همسایه برای شناسایی دی.ان. ای افراد مدفون در گورهای دسته جمعی کمک بگیرد تا هر چه سریع تر کار شناسایی صاحبان پیکرهای یافت شده انجام گیرد.

معاون اول رئیس جمهوری عراق تاکید کرد: مساله گورهای جمعی باید در خاطرۀ عراقی ها جاودان شود به همین سبب باید علاوه بر چاپ تمبرهای پستی با این موضوع، در کتاب های درسی نیز مواد درسی با موضوع گورهای دسته جمعی گنجانده شود.

وی افزود: باید یادمان هایی درباره گورهای جمعی بنا شود تا دو مساله در یادها بماند، نخست خوی وحشی دشمنان ملت عراق، اعم از حاکمان پیش از 2003 و دشمنان کشورعراق، پس از 2003 و مساله دوم این که کشف این گورهای  جمعی، حاکی از آن است که ملت عراق برای مقابله با ظلم و ستم چه جانفشانی هایی کرده است.

شمار زیادی از گورهای جمعی پیدا شده در جهان، متعلق به عراق است که اغلبِ آن ها مربوط به اعدام های گروهی است که در دهه های هشتاد و نود قرن گذشته توسط رژیم صدام صورت گرفته است. برخی از گورهای جمعی تازه نیز مربوط به کشتار دسته جمعی مردم پس از اشغال دیالی، صلاح الدین و برخی مناطق الانبار توسط داعش بود.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها