تلاش چندباره فرانسه برای فروش رافال به امارات

تلاش چندباره فرانسه برای فروش رافال به امارات
دوشنبه 14 ارديبهشت 1394 - 21:04

العالم ـ وزیر دفاع فرانسه در تلاش مجدد برای بازاریابی جنگنده های رافال در امارات، مقابله با خشونت و تروریسم، پرونده هسته‌ای ایران و روند عملیات ائتلاف عربی در یمن را با ولی‌عهد امارات بررسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، برخی منابع فرانسوی روز یکشنبه تاکید کردند که سفر جان اف لودریان وزیر دفاع فرانسه به امارات که شاید به خرید جنگندهای رافال علاقمند باشد، 24 ساعت طول کشید.

وزیر دفاع فرانسه روز شنبه به ابوظبی رسید و روز یکشنبه با شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده عالی نیروهای مسلح دیدار کرد و شامگاه یکشنبه راهی قطر شد.

خبرگزاری رسمی امارات تاکید کرد که "دو طرف، روابط دوجانبه و راه های تحکیم و توسعه این روابط در راستای خدمت به منافع استراتژیک دو کشور و دو ملت دوست را بررسی کردند".

به گفته خبرگزاری رسمی امارات، در این دیدار همکاریهای مشترک در زمینه های نظامی، دفاعی و سطح هماهنگی های دو جانبه در زمینه عملیات و آموزش و تبادل تجربیات در چارجوب ارتقای بیشتر روابط دوستانه و همکاری مورد بررسی قرار گرفت.

خبرگزاری رسمی امارات تصریح کرد که در این دیدار همچنین به شماری از پرونده های منطقه ای و بین المللی به ویژه درخصوص مقابله با خشونت و تروریسم، پرونده هسته ای ایران و روند عملیات موسوم به "بازگرداندن امید" در یمن پرداخته شد.

فرانسه و قطر امروز دوشنبه در دوحه با حضور فرنسوا اولاند قرارداد خرید 24 هواپیمای رافال به قیمت 6.3 ملیارد یورو امضا خواهند کرد.

 پس از اعلام فروش 36 جنگنده رافال به هند در ماه گذشته و 24 جنگنده رافال به مصر در ماه فوریه، قرارداد با قطر سومین قراردادی خواهد بود که شرکت هوانوردی داسو در خارج منعقد خواهد کرد؛ معاملاتی که سردمداران پاریس امید دارند صنایع هوایی فرانسه را از بحران مالی خارج کند.

اما امارات عربی هم از جمله کشورهایی است که برای خرید جنگنده رافال فرانسوی از خود علاقه نشان داده است. لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در 16 آوریل تاکید کرد که " گفتگوهایی با امارات در جریان است و در مسیر درست پیش می روند".

فابیوس 4 روز قبل از این تاریخ با ولیعهد ابوظبی در عربستان دیدار کرده بود؛ وی از زمان تصدی پست وزارت خارجه نزدیک به 10 بار به قطر و امارات سفر کرده است.

فرانسه و امارات از سال 2008 مساله جایگزین کردن هواپیماهای میراژ 2000ـ 9 در نیروی هوایی امارات با جنگنده های رافال را بررسی می کنند.

اولاند و لودریان و فابیوس، پس از دوحه راهی ریاض خواهند شد که قرار است روز سه شنبه نشست شورای همکاری خلیج فارس (عربستان، بحرین، امارات، کویت، عمان و قطر) در آنجا برگزار شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها