ده‌ها میلیارد از ثروت قطر و عربستان در جیب فرانسه

ده‌ها میلیارد از ثروت قطر و عربستان در جیب فرانسه
سه شنبه 15 ارديبهشت 1394 - 16:38

وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد فرانسه و عربستان سعودی سرگرم گفتگو درباره طرح های اقتصادی به ارزش ده‌ها میلیارد یورو هستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، لوران فابیوس روز سه شنبه تاکید کرد که پاریس و ریاض برای دستیابی به توافق برای انعقاد قراردادهایی با ارزش ده‌ها میلیارد یورو تلاش می کنند.

روز گذشته فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر قراردادی به ارزش 6.3 میلیارد یورو (7.02 میلیارد دلار) را برای فروش 24 فروند جنگنده رافائل امضا کردند.

این اخبار در حالی منتشر شده است که فرانسه پس از کارشکنی در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی، گویا نظر مساعد برخی کشورهای عربی منطقه مانند قطر و عربستان را جلب کرده و با عقد قراردادهای میلیاردی، به نوعی پاداش کارشکنی در مسیر مذاکرات هسته‌ای را دریافت می‌کند.

این سومین قرارداد برای فروش جنگنده های رافائل فرانسه به کشورهای جهان به شمار می رود. پیش از این فرانسه دو قرارداد دیگر را نیز برای فروش این جنگنده ها با هند و مصر به امضا رسانده است.
قرارداد نظامی فرانسه و قطر همچنین شامل فروش موشک‌های ام بی دی ای و آموزش 36 خلبان قطری و 100 تکنسین توسط ارتش فرانسه خواهد بود.

در همین راستا «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه نیز برای شرکت در نشست شورای همکاری خلیج فارس امروز سه شنبه در عربستان سعودی به سر می برد.

پربیننده ترین خبرها