فرانسه و عربستان؛ پول رسید، "حقوق‌بشر" فراموش شد!

فرانسه و عربستان؛ پول رسید،
چهارشنبه 16 ارديبهشت 1394 - 20:23

العالم - رئیس جمهوری فرانسه پس از عقد قراردادهای تسلیحاتی کلان با کشورهای عربی منطقه، در یک موضع‌گیری محافظه‌کارانه اعلام کرد که دولتش برای لغو مجازات اعدام در جهان تلاش می کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "فرانسوا اولاند" که کشورش از مدعیان اصلی تلاش برای گسترش حقوق بشر به شیوه غربی آن است، روز سه شنبه در پایان سفرش به عربستان در کنفرانسی خبری، با نادیده گرفتن وضعیت حقوق‌بشر در این کشور و افزایش موارد اعدام و نیز کشته شدن مردم بی دفاع یمن در اثر حملات جنگنده های سعودی گفت: فرانسه برای لغو مجازات اعدام در جهان تلاش می کند.

اولاند که گویی در این کنفرانس خبری با سؤال غیرمنتظره ای درباره کثرت صدور حکم اعدام در عربستان مواجه شده بود، پاسخی داد که باعث عصبانیت مقامات عربستانی نشود و گفت: مسئولان فرانسه در هر کشوری دیدگاه خود را درباره مجازات اعدام بیان می کنند.

اولاند افزود: یکی از اتباع فرانسوی شاید قربانی مجازات اعدام در کشوری شود و من هم اکنون به سرژ اَتلاوی (تبعه فرانسوی محکوم به اعدام در اندونزی) فکر می کنم و من در هر کشوری دیدگاهم را درباره مجازات اعدام بیان می کنم.

کارشناسان معتقدند که پاسخ اولاند در واقع تلاشی بود تا خود را از انتقادات فعالان حقوق بشری و مخالفان سیاسی اش در فرانسه خلاص کند، چرا که انتقاد آنان از دولت فرانسه به علت همکاری اقتصادی با عربستان و نادیده گرفتن وضعیت حقوق بشر در این کشور، تشدید شده است.

اما اولاند در پاسخ به این پرسش "حقوق بشری"، جوابی داد که باعث عصبانیت مقامات عربستان نشود و از آنها نخواست که مجازات اعدام را لغو کنند و تداوم همکاری اقتصادی فرانسه با عربستان را نیز مشروط به لغو مجازات اعدام نکرد.  

رییس جمهور فرانسه در سفر به عربستان و پیش از آن به قطر، میلیاردها یورو جنگنده رافال به این دو کشور عربی فروخت و اکنون برای فروش این جنگنده به امارات هم تلاش می کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها