انتقاد نماینده ائتلاف "دولت قانون" از بارزانی

انتقاد نماینده ائتلاف
چهارشنبه 23 ارديبهشت 1394 - 12:24

نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق از مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان این کشور به شدت انتقاد کرد و گفت: چنانچه مقامات کردستان عراق در زمینه صادارات نفت در مسیری برخلاف آنچه توافق شده، گام بردارند، باید بودجه این منطقه مسدود شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالسلام مالکی" در گفت و گو با "الاتجاه پرس" افزود: "تا زمانی که مسعود بارزانی به رویکردهای نامعقول خود ادامه دهد، توطئه ها نیز ادامه خواهد یافت".

مالکی افزود: "بازگشت دست خالی مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق از آمریکا و ناکامی وی در گرفتن اجازه از آمریکا برای جدایی از عراق به علت مخالفت کشورهای منطقه، وی را به مشکل تراشی جدید با دولت مرکزی عراق وادار کرده است".

وی  تاکید کرد: "دولت فدرال عراق با توافقنامه نفتی بین خود و منطق کردستان این کشور تعاملی جدی داشت و مطابق این توافقنامه، کردها می توانستند روزانه 550 هزار بشکه نفت به نفع دولت فدرال عراق صادر کنند اما به نظر می رسد کردها نیت صاقانه ای در این زمینه نداشته باشند؛ آنها به عنوان دولتی مستقل با دولت مرکزی عراق رفتار می کنند".

مالکی گفت: وزیر نفت عراق مسؤول کنترل اجرای مفاد توافقنامه نفتی دولت مرکزی با کردستان عراق است و کردها باید از طریق شرکت ملی "سومو" نفت خود را صادر کنند.

وی اظهارات اخیر مسؤولان کردستان عراق را در این زمینه بی ارزش دانست و گفت: صدور نفت از کردستان بدون اطلاع دولت مرکزی بر خلاف قانون اساسی عراق است و دولت فدرالی عراق باید بودجه کردستان را قطع و از پرداخت حقوق نیروهای پیشمرگه خودداری کند.

نماینده ائتلاف دولت قانون تأکید کرد: کردستان در مدتی که به تعهدات خود در قبال دولت مرکزی پایبند نبوده باعث شده است که 41 میلیون دلار از محل صدور نفت، به دولت مرکزی بدهکار شود.

وی با بیان این که "ملت عراق تنها طرفی است که از چپاول نفت عراق از سوی کردستان این کشور ضرر می بیند"، گفت: "کردستان امروز از جیب فقرای استان های مرکزی و جنوبی عراق بویژه استان بصره تغذیه می کند".

مالکی در پایان خواهان پاسخ قاطع به اظهارات اخیر "نیچروان بارزانی" نخست وزیر منطقه کردستان عراق شد و اظهار داشت: در صورتی که مقامات کردستان عراق در زمینه صادارات نفت در مسیری جز آنچه بر سر آن توافق شده است، گام بردارند، باید بودجه این منطقه مسدود شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها