حمایت از صهیونیستها اجلاس "ان پی تی" را به شکست کشاند

حمایت از صهیونیستها اجلاس
شنبه 2 خرداد 1394 - 13:06

حمایت دولت آمریکا و انگلیس از رژیم صهیونیستی در اجلاس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی)، این اجلاس را به شکست کشاند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، اجلاس کشورهای عضو معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) به سبب مخالفت آمریکا و همپیمانانش با طرح کشورهای عربی درخصوص عاری کردن منطقه خاورمیانه از سلاح های هسته ای، با شکست به پایان رسید.

درپی مذاکرات تقریبا چهارهفته ای آمریکا، انگلیس و کانادا با بخشی از پیش نویس بیانیه پایانی اجلاس مخالفت کردند. این بخش از بیانیه پایانی، روز یکم ماه مارس سال 2016 میلادی را به عنوان زمان نهایی برای برگزاری یک کنفرانس درخصوص عاری کردن منطقه خاورمیانه مشخص کرده بود و از بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته بود تا در راستای اجرای این طرح تلاش کند.

رژیم صهیونیستی که معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) را امضا نکرده است، به صورت بی سابقه ای بعد از 20 سال، در اجلاس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای در نیویورک به عنوان ناظر شرکت و با تعیین زمان این کنفرانس یا جدول کاری آن و نیز سرپرستی سازمان ملل، مخالفت کرد.

دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خلع سلاح و امنیت بین المللی گفت: توافقی درباره این سند نیست.

دستیار جان کری از این موضوع که پیش نویس بیانیه پایانی به گفته وی حاوی یک "مهلت نهایی حساب نشده" است، انتقاد کرد.

وی افزود: این موضوع با سیاستی که آمریکا از زمانهای دور در دستورکار خود دارد، همخوان نیست و آمریکا آمریکا ترجیح می دهد که یک سند نهایی برای اجلاس وجود نداشته باشد؛ تا اینکه یک سند بد را بپذیرد.

در همین حال، ماتیو رولاند نماینده انگلیس در امور خلع سلاح درباره ناتوانی در ایجاد بستر تفاهم درخصوص خاورمیانه ابراز نگرانی کرد.

وی درعین حال افزود: علت ناکامی در دستیابی به یک بیانیه پایانی، این نکته است؛ همین نکته و لاغیر.

رولاند گفت: این ناکامی بر معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای یا احترام به سازوکار آن به هیچ وجه تاثیر نمی گذارد.

معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای در سال 1970 میلادی به مرحله اجرا درآمد. 190 کشور و طرف این معاهده را امضا کرده اند.

کنفرانس بازنگری معاهده هر پنج سال یک بار برگزار می شود که طرف های امضا کننده معاهده - بویژه در دو کنفرانس 1995 و 2000 میلادی- درباره صدور بیانیه ای پایانی ناکام ماندند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها