مشاور سابق کاخ سفید مطرح کرد:

اعلام نیاز آمریکا به ائتلاف با ایران برای نابودی داعش

اعلام نیاز آمریکا به ائتلاف با ایران برای نابودی داعش
يکشنبه 3 خرداد 1394 - 23:00

العالم - مشاور سابق امور تروریسم کاخ سفید گفت که نیروهای ویژه آمریکایی باید برای حمایت از شبه نظامیان شیعه در برابر داعش اعزام شوند ، حتی اگر این امر باعث ائتلاف با ایران شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، "ریچارد کلارک" که به 3 رییس جمهوری درباره راهکارهای مبارزه با تروریسم مشورت داده است، گفت: داعش به طور عملی در زمینه ایجاد خلافت اسلامی از طریق حکومت در مساحت گسترده با میلیون ها نفر جمعیت موفق شده است.

وی در گفت و گو با شبکه خبری "سی ان ان" آمریکا افزود، داعش نام خود را دولت اسلامی نامید و موفق شد در منطقه ای با 5 – 6 شهر بزرگ شکل گیرد، دارای میلیون ها نفر جمعیت تحت سیطره اش است، دولت دارای وزیر دارد، بخشنامه های رسمی صادر می کنند، ما در برابر یک خلافت عملی قرار داریم که امکان بیرون راندن آن از شهرهای بزرگ به ویژه موصل در آینده نزدیک وجود ندارد.

کلارک گفت، وارد عراق شدیم، هزاران سرباز را از دست دادیم، دهها هزار نفر مجروح شدند که هنوز از مشکلات جسمی رنج می برند، یک تریلیون دلار هزینه کردیم، آمریکاییان به رییس جمهوری رای دادند که متعهد شد نیروهایمان را از آنجا خارج نماید، برخی امروز می گویند چه بسا اشتباه کردیم و باید به این کشور بازگردیم اما فکر می کنم باید با احتیاط رفتار کنیم، اگر تصمیم گرفتیم به آن بازگردیم باید علت آن، فرصت های موفقیت مان و ماهیت ماموریتی که به عهده خواهیم گرفت را بفهمیم. 

مشاور سابق کاخ سفید خواستار اعزام نیروهای ویژه آمریکایی برای مقابله با داعش  حمایت از شبه نظامیان شیعه ای شد که با آن می جنگند حتی اگر باعث ائتلاف با ایران شود.

كلارك درباره شكل دخالت آمريكا گفت: ما اكنون 3 هزار سرباز آمريكايي در خاك عراق داريم كه مشاوره نظامي ارائه مي دهند اما در عين حال از اعضاي يگان ويژه هستند و مي توانند مسووليت هايي در خط مقدم بپذيرند و پشتيباني فني به واحدهايي كه حملات هوايي انجام مي دهند ارائه كنند. اما مشكل اين جاست كه ما در زمان حاضر كسي كه اين مسووليت را بپذيرد نداريم از اين رو هواپيماهاي ما اغلب اوقات بدون آن كه بمبي بيندازند بازمي گردند.

وي ضمن تاييد گذر از مشكلات سياسي و حمايت از كساني كه قصد مقابله با داعش را دارند گفت: نيروهايي در رمادي بودند كه مي خواستند با داعش بجنگند اما سلاح نداشتند و ما هم درگيري قضاياي سياسي مرتبط با تجهيزات سلاحي بوديم. به هرحال بايد طرح روشني داشته باشيم و من توصيه نمي كنم يك لشكر كامل يا گردان به عراق اعزام شود بلكه بايد نيروهاي ويژه براي اجراي حملات هوايي متمركز فرستاده شوند و نيروهاي محلي نيز به سلاح مجهز شوند.

كلارك احتمال هم پيمان شدن با ساير طرف ها براي مقابله با داعش را رد نكرد و گفت: ما بايد در اين مرحله هويت دشمن را بشناسيم. اگر معتقديم كه داعش منبع خطر براي امنيت ملي ماست آن را دشمن مي دانيم و اگر بنا به همكاري با ايران باشد اين كار را مي كنيم.

وي افزود: ما در جنگ جهاني دوم با كمونيست هاي شوروي هم پيمان شديم زيرا مي خواستند با نازي ها بجنگند و اگر ايران هم تصميم دارد از شبه نظاميان شيعه عراقي كه با داعش مي جنگند حمايت كند ما آنها را از طريق هوايي پوشش مي دهيم.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها