بشار جعفری در نشست شورای امنیت مطرح کرد؛

افشای رفتار منافقانه غرب در سازمان ملل متحد

افشای رفتار منافقانه غرب در سازمان ملل متحد
جمعه 8 خرداد 1394 - 10:01

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد، در نشست علنی شورای امنیت این سازمان با موضوع بررسی وضعیت بشردوستانه سوریه، از رویکرد منفی و دوگانه غربی ها به موضوعات مختلف سوریه، حتی در قبال حفاظت از آثار باستانی و میراث مشترک فرهنگی به شدت انتقاد کرد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، بشار جعفری با اشاره به تصویب قطعنامه روز پنجشنبه مجمع عمومی سازمان ملل درباره محافظت از آثار باستانی عراق گفت: کشورهای غربی، عراق را تهدید کردند که در صورت نام بردن از آثار باستانی سوریه، این قطعنامه تصویب نخواهد شد.
نماینده سوریه در سازمان ملل خطاب به 15عضو شورای امنیت افزود: گویی میراث فرهنگی سوریه و عراق متفاوت است، یا داعش در عراق با داعش در سوریه فرق دارد و یا کسانی که از این شرایط در دو کشور بهره می برند، هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند؟

ترکیه شاهراه انتقال تروریست ها به سوریه
وی به گزارش گروه کارشناسان پشتیبانی تحلیلی و نظارت بر تحریم های شورای امنیت بر جنگجویان خارجی تبار تروریست که به تازگی منتشر شده، اشاره و خاطرنشان کرد، تعداد تروریست های خارجی که بعد از تصویب قطعنامه 2178 شورای امنیت، به سوریه وارد شده اند، 70 درصد افزایش یافته است و طبق گزارش رسمی کارشناسان سازمان ملل، شاهراه اصلی انتقال تروریست ها به عراق و سوریه، اول ترکیه و بعد اردن و لبنان هستند.
نماینده سوریه در سازمان ملل با اشاره به اقدام ترکیه، عربستان، قطر و اردن در خصوص دایر کردن مراکز آموزش نظامی به مخالفان مسلح به اصطلاح متعدل سوری و فراهم کردن پشتیبانی هوایی برای این گروههای تروریستی در داخل خاک سوریه گفت: سوالی که از نمایندگان این کشورها و نمایندگان غربی حاضر در این جلسه دارم این است که این مخالفان در کدام نقطه جغرافیایی سوریه حضور دارند و عاقبت پشتوانه های مالی و تسلیحاتی که در دسترس این مخالفان قرار می گیرد، چه می شود؟
وی افزود: دوران پنهان شدن پشت شعار مخالفان متعدل سوری به سر آمده و نمایان است که این چند کشور به طرفداری از تروریسم و گروهی که اعضای آن از کشورهای مختلف اروپایی، آسیایی و اقیانوسیه است، مشغولند.
بشار جعفری با تاکید بر این که تروریسم معتدل و افراطی و یا تروریسم قانونی و غیر قانونی وجود ندارد، تصریح کرد، مردم سوریه با اقدامات تروریستی مواجه هستند که توسط برخی کشورهای عضو این شورا و کشورهای دیگر پشتیبانی می شوند.

مصاحبه شبکه الجزیره قطر با سرکرده النصره
وی به مصاحبه اخیر شبکه قطری الجزیره با فرمانده گروه تروریستی جبهه النصره اشاره کرد و گفت: قطر با این مصاحبه، جبهه النصره را جبهه معتدل می نامد و حتما به زودی شاهد آن خواهیم بود که جبهه النصره از فهرست سازمانهای تروریستی خارج می شود، همانطور که دار و دسته مافیا، پول های کثیف خود را پولشویی می کنند.

وی افزود: آیا افتتاح مراکز آموزش نظامی تروریست ها در ترکیه، عربستان، قطر و اردن، به نام حمایت از گروه های مسلح معتدل، به غیر از برخورد تزویر آمیز آنها در حمایت از تروریسم است؟
نماینده سوریه با اشاره به حمایت غربی ها از ترکیه، قطر و عربستان، این سه کشور را به سوء استفاده سیاسی و پیشبرد اهداف خود در سوریه از جمله پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از تروریست های داخل سوریه متهم کرد.
به گفته جعفری، مجموعه ای که به تروریستها در سوریه کمک می کند، توسط رئیسان خارجی و بیگانه خود تامین مالی و پوشش خبری داده می شوند و در همین حال، برخی کشورهای موثر در مبارزه با تروریسم، به ویژه در مبارزه با داعش جدی نیستند.
بشار جعفری در بخش دیگری از سخنان خود با گلایه از گزارش های غلط و بدون سند نمایندگان دبیرکل سازمان ملل از تسلیحات نظامی استفاده شده در درگیری های سوریه گفت: در صورتی که دبیرخانه این شورا ، هرچه سریع تر به این موضوع رسیدگی نکند، وجهه آن خدشه دار خواهد شد.
وی افزود: بر اساس اصول کنفرانس های ژنو یک و دو و نیز طرح شش مرحله ای کوفی عنان و کنفرانس های مسکو یک و دو، دستیابی به راه حل دیپلماتیک فقط از طریق گفتگوهای سوری - سوری تحت رهبری خود سوری ها و بدون دخالت بیگانگان میسر است.
نماینده سوریه همچنین به بار سنگین تحریم های اقتصادی یک جانبه بر سوریه اشاره کرد و پایان این تحریم های تحمیلی را خواستار شد.

رفتار غیرقانونی معاون دبیرکل سازمان ملل
جعفری همچنین به عبارت بکار رفته در بند پایانی گزارش والری آموس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، در این نشست شورای امنیت اعتراض کرد.
نماینده سوریه گفت: امیدوارم که مترجم اشتباه کرده باشد ولی شنیدم که خانم والری آموس در گزارش خود از جانب مردم سوریه سخن گفت که این امر با همه اصول منشور ملل متحد و جایگاه حقوقی معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در تناقض است.
وی افزود: مردم سوریه، دولت منتخب خود را دارند و آن دولت نیز در نهادهای بین المللی، نمایندگان قانونی خود را دارد، بنابراین شایسته نیست که معاون دبیرکل سازمان ملل، در نشست علنی و رسمی شورای امنیت، از زبان مردم سوریه سخن بگوید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها