تحلیلگر یمنی: عربستان در کنفرانس ژنو برگ برنده ندارد

تحلیلگر یمنی: عربستان در کنفرانس ژنو برگ برنده ندارد
جمعه 8 خرداد 1394 - 22:26

یک تحلیل گر سیاسی یمنی فاش کرد که عامل تأخیر در برگزاری کنفرانس ژنو درباره یمن، عربستان است، زیرا این کشور برگ برنده ای در مذاکرات ندارد.

"علی البخیتی" روز جمعه در گفت وگو با شبکه خبری العالم، اظهار داشت: عربستان، برای حضور در کنفرانس، نیازمند دستاوردهای میدانی بود، به همین سبب بر عبدربه منصور هادی - رئیس جمهور فراری – که در عربستان به سر می برد و همچنین بر یمنی های موجود در عربستان فشار آورد تا با ارسال نامه هایی به دبیرکل سازمان ملل، تعویق برگزاری کنفرانس را خواستار شوند، زیرا در حال حاضر در صورت برگزاری کنفرانس عربستان هیچ برگ برنده ای برای مذاکره ندارد.

وی افزود: به همین سبب است که عربستان حملات خود را در حد خودکشی افزایش داده و دیوانه وار و به شدت شهروندان را بمباران می کند و هر تجمع انسانی را که می بیند به خاک و خون می کشد تا بتواند این پیام را به یمنی ها برساند که این ملت، باید تسلیم شود.

این تحلیل گر سیاسی خاطر نشان کرد: اما مساله این است که پیامدهای حملات عربستان، دامنگیر این کشور شده است به طوری که شهرهای جنوبی این کشور به کانون حملات موشکی و خمپاره ای یمنی ها تبدیل شده است. در این میان، پایگاه های نظامی و پادگان های این کشور نیز یکی پس از دیگری سقوط کردند و به دست نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن افتادند. به این ترتیب، در حالی که عربستان مدعی تلاش برای آزادسازی شهرهای یمنی است، اکنون حتی توان حفظ شهرهای خود را هم ندارد و مساحت هایی از این کشور به دست رزمندگان مناطق یمنی افتاده است.

وی با بیان این که عربستان با ارسال پشتیبانی مالی و لجستیکی و نظامی به برخی از گروه های یمنی، در پی ایجاد فتنه در این کشور و در انتظار بروز اتفاقات ناگهانی از جمله سقوط برخی از شهرهاست؛ خاطر نشان کرد: اوضاع میدانی در یمن، دقیقا برعکس خواسته های عربستان پیش می رود، زیرا ارتش یمن و جنبش انصار الله، در بسیاری از جبهه ها به ویژه در مأرب و عدن و دیگر استان ها در حال پیشروی هستند.

البخیتی تاکید کرد که رسیدنِ موشک های یمنی به عمق خاک عربستان سعودی و به ویژه شهرهای مهم و صنعتی بی هیچ شکی معادله جنگ را تغییر خواهد داد، همان طور که موشک های حزب الله لبنان معادله جنگ ضد اسرائیل را تغییر داد. این موشک ها، معادله ای روشن ایجاد خواهد کرد: شهر در برابر شهر، نفر در برابر نفر ..

علی البخیتی همچنین گفت: ملت عربستان، گناهی ندار و در قبال آن چه رژیم حاکم بر عربستان مرتکب می شود، مسئولیتی ندارد؛ اما چاره ای نیست، یمنی ها یا باید در خانه های خود در بستر خواب بمیرند، یا این که موشک های خود را به خاک دشمن روانه کنند و در جبهه های جنگ کشته شوند.

26

پربیننده ترین خبرها